Friday, December 4, 2009

Jangan patahkan jari dalam masjid!

DSC01266

Papan tanda ini di ambil di salah sebuah masjid di ibu negara. Jika dilihat pada peraturan no. 17 dan telah di highlightkan tertera: ‘Jangan mematah-matahkan (teknik urut) tulang jari (kaki dan tangan) di dalam masjid dan jangan merokok. Jangan merokok dalam kawasan masjid dan peraturan-peraturan lain yang tertera boleh diterima sebagai peraturan sebagai menghormati pusat ibadat.

Tapi adakah mematah-matahkan tulang jari itu juga satu bentuk cubaan untuk tidak menghormati masjid? Apakah relevannya di sini? Setahu kita mematahkan tulang jari tidak mengeluarkan bunyi yang menganggu orang lain pun. Lain lah kalau bunyi kentut atau orang menjerit melalak. Ada juga timbul rasa nak bagi penumbuk sebiji kat orang tu kan.

Adakah mematah-matahkan tulang jari itu seakan-akan sama seperti orang yang tidak puas hati dan rasa nak pukul orang? (Sebab dalam cerita atau filem kita selalu lihat kalau orang tu nak gaduh, dia mesti akan patah-patahkan dulu tulang jarinya. Nak memudahkan pergerakkan agaknya. Atau takut tulang terseliuh sewaktu tengah bergaduh.)

m030 ml19iu.jpg

Tapi masjid bukanlah tempat pergaduhan dan tidak salah rasanya untuk mematahkan tulang jari di dalam masjid kerana perbuatan itu tidak menganggu ketenteraman awam mahupun kekhusyukan orang sedang beribadat. Wallahualam. 

145294725c5d063647

No comments:

Post a Comment

tulislah dari matahatimu... bukan dari pandangan zahirmu... ikhlaskanlah kalimahmu... tetapkanlah niat bahawa kata-katamu itu mungkin menjadi pedoman buat seseorang...