Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Wednesday, June 23, 2010

Keikhlasan? Ape tu?

ikhlas25 Ikhlas? Tahu benarkah kita dengan maksud ikhlas? Ada yang mengaku tahu apa dia pengertian ikhlas, tapi tak pernah pulak dia aplikasikan dalam hidup dia. Penindasan masih berlaku. Diskriminasi berleluasa. Cekik orang sana. Padam orang sini. Semuanya hanya semata-mata nak isi perut sendiri dan pentingkan kematerialan dan kebendaan. Kenapa isu ni masih berlaku kalau mereka akui mempraktikkan ikhlas dalam hidup?

Bukan niat nak tuju sesiapa. Tapi ini untuk peringatan bersama. Seseorang tu, kalau nakkan sesuatu mesti kena buat baik, gosok bontot guna kiwi sampai berkilat, bodek si badak dan jadi ‘hamba freelance’ kepada orang yang ada kepentingan baginya. Tapi kalau takde kepentingan, jangankan gula-gula, pandang pun buat-buat macam tak pandang. Dasar hipokrit. Talam bermuka-muka. Kalau kuih talam boleh jugak dimakan kan? Serius sakit hati dengan orang yang perangai dia macam ni.

Sebagai contoh, katakanlah ada seorang member kamceng tu ternampak sekebat duit dalam dompet kawan dia. Ataupun dapat tahu yang kawan dia tu baru je ‘draw’ duit dengan jumlah yang agak besar dari mesin ATM. Ataupun paling koman la, dapt tahu berapa baki duit dalam akaun bank kawan dia tu… Si member baik tu terus mintak kawan baik dia ‘open table’, belanja makan la, pinjam duit la dan sewaktu dengannya la. Si member baik ni pulak dah jadi serba salah. Kalau tak buat seperti yang disyorkan member kamcengnya, nanti dia kecik hati la, tawar hati la, kering hati la, semuanya pasal hati. Hati-hati bermain dengan hati!

Si kawan yang dah kena ‘pow’ ni dah jadi serba salah. Duit yang sepatutnya diniatkan ke arah lain pergi ke arah lain pulak. Manelah tau si kawan ni nak kena bayar hutang Along ke, kumpul duit nak kahwin ke, nak bayar bil tertunggak ke. 1001 persoalan timbul di benak hatinya. Bila duit tu dah ke arah lain, maka duit yang sepatutnya digunakan untuk menyelesaikan masalah sendiri dah ‘short’. Tak cukup untuk dirinya sendiri.

Si member kamceng ni pulak bukan tahu nak tolong kawan baik dia. Tahunya nak ‘pow’ dan menindas kawan dia tu. Apalah bangang punya orang ini macam pun ada kaa?

Si kawan yang baik tu tahu bila masanya nak ‘open table’. Dia tahu bila nak tolong member-member dia. Dan masa tu duit yang dikeluarkannya pun ikhlas. Nak telan nasi yang dia belanja tu pun masuk je kat dalam perut, takde tersekat-sekat punyer. Tapi bila si kawan terpaksa keluarkan duit untuk memuaskan nafsu ‘pow’ member-membernya, keikhlasan tu dah hilang sebab mungkin dia dengan ketidakrelaan terpaksa berbelanja dengan duit yang sepatutnya diniatkan untuk sesuatu yang lain.

Semata-mata nak jaga hati member…keikhlasan tergadai…

Korang yang lain pun agak-agak la. Jangan la asyik nak ‘pow’ je kerja. Pikirlah orang lain jugak. Seseorang tu nampak loaded tapi mungkin dia ada niat lain nk guna duit tu. Nak hantar mak bapak gi haji ke honeymoon ke. Kalau dia ada duit lebih mesti dia akan belanja korang makan punye. Jangan la sentiasa nak terasa ataupun sanggup putus kawan hanya sebab dia tak belanja korang makan.

Hidup kena bertolak ansur. Ada ‘give and take’. Bukan asyik nak ‘take’ je sentiasa. Tokey balak pun boleh bankrap! Sekali sekala kena ‘give’ jugak. Kalau terlebih pun takpe, Tuhan pasti akan bayar balik punyer… =D

LendaHelpingHand

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top