Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Wednesday, November 24, 2010

Jiran Sengal

Hari ni tersebutlah kisah sebuah pasangan jiran yang duduk kat sebelah kanan rumah aku. Yang lelakinya seorang pensyarah. Bininya pun pensyarah jugak. Dua-dua mengajar UiTM kalau tak silap aku la. Rasanya diaorang ni kawin dalam tahun 1994 kalau tak silap aku lagi sekali la. Tapi yang musykilnya, sepanjang tempoh perkahwinan mereka masih belum dikurniakan cahaya mata. Isyy…kesian. 

Apa yang menariknya tentang pasangan jiran aku ni ialah, mereka suka bela binatang peilharaan dan mereka pulihara pergh macam perhilitan daa.. Dulu masa aku kecik si bini bela sepasang kucing, Mimi dan Rosie. Nak jadi cerita, ntah macam mana ntah si Rosie ni boleh naik kereta siapa ntah pastu terus menghilang tanpa kesan..tanpa jejak tapak kaki kucing. Isyy… 

Si Mimi ni panjang umur jugak la sebab sampai aku dah skolah menengah pun kucing yang sekor ni masih hidup. Tapi last-last hilang tanpa kesan macam si Rosie jugak. Nak kata mati mana bangkainya? Ntah-ntah naik kereta siapa la pulak. Nak bertemu dengan Rosie agaknya. 

Dalam setahun lepas, pasangan ni buang tebiat pulak pergi bela 2 ekor angsa besar dan 2 ekor angsa kecik. Siap mandikanlah binatang tu beberapa hari sekali. Bajet sayang macam sayang anaklah tu. Tapi punyalah memekak angsa ni memang tahap rasa nak sembelih je binatang tu buat sup angsa. Tapi hormat jiran punya pasal, layankanlahhh.. 

Lama kelamaan, angsa tu tinggal 2 ekor je yang besar. Yang kecik tu ntah pegi mana ntah. Dah ada orang lain buat sup agaknya. Hahaha! Pekik angsa tu tak payah cakap la. Rasanya separuh jalan ni terseksa dengar bunyi pekik binatang tu. Memang bingit! Diaorang tak bagi makanan agaknya. Macam mana ntah bela binatang tapi tak reti nak jaga. Haih. Tapi sekarang dah tinggal sangkar je. Dengarnya dah bagi orang lain ke atau dah jual. Ntah-ntah dah kena sembelih sendiri. Kuikuikui~ 

Buat masa ni tak nampak pulak binatang ape yang mereka bela sebab tak ada Nampak kelibat binatang-binatang pun. Bunyi pun tak dengar. Aman dunia. 

Tapi pasangan jiran ni ada tabiat lain pulak yang boleh buat orang rasa nak simbah cat kat depan rumah dia. Asal malam je tak reti nak bukak lampu luar rumah. Ingat kita penduduk kawasan ni duduk dalam gua ke? Dalam gua pun reti buat unggun api tau. Tapi diaorang bukak lampu dalam bilik je. Tak kan la kedekut sangat sampai tak nak pasang lampu? Berape sen la sangat takat pasang lampu waktu malam. Kata kerja pensyarah. Tak kan tak mampu kot? Kereta depan rumah dah 2 3 bijik tapi lampu pulak tak boleh bayar? 

Lagi satu yang aku Nampak diaorang ni macam pengotor pun ada jugak. Jengah dalam rumah bersepah serabut macam tongkang kena landa rebut. Kotak sana kotak sini. Perabot tak payah cakaplah. Rumah tumpangan Chow Kit tu Nampak lagi cantik laa… 

Masalahnya apa nak jadi dengan pasangan 2 orang ni? Kata kerja pensyarah, mestilah golongan berpendidikan jugak kan. Tapi camne bila keadaan rumah bersepah, tak tersusun, serabai, bersemak samun. Mana perginya etika kemas dan seragam seorang pendidik? Serius aku tak paham dan tak boleh paham. 

Kalau diaorang baca post ni bagus jugak. Bagi sedar diri tu sikit. Kita berpijak di bumi nyata. Kira hidup berjiran dan ada rukun tetangga, bukan hidup macam Tarzan dalam hutan!

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top