Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Tuesday, November 23, 2010

Luahan untuk Abah...

Aku tak tahu samada nota ini akan menjadi panjang atau pendek tapi ini mengenai abahku. Aku tak tahu apa tajuk yang sesuai untuk luahan ini dan biarkanlah nota ini terus begini dengan tajuk yang tidak tetap. Aku mendengar cerita dari Abah mengatakan dia datang ke kotaraya pada tahun 1969 ketika berusia 16 tahun. Aku tak tahu Abah dah ambil MCE (macam PMR atau SPM)atau belum tapi rasanya LCE sudah. Dia menjejakkan kaki di Petaling Jaya dan bekerja di A&W PJ (sekarang dekat dengan Amcorp Mall) sebagai pekerja biasa (tidak diketahui pangkatnya) tapi lama kelamaan Abah naik pangkat sehingga menjadi supervisor dan penolong pengarah setelah kerja beberapa tahun. Kemudian, tak tahu ape kes yang terjadi, Abah berhenti dari A&W dan kerja pula sebagai pemandu teksi. Sesuai sebagai seorang budak kampung yang tiada apa pun kelayakan tapi berbekalkan sedikit pengalaman.

Berdasarkan gambar-gambar yang aku temui, Abah nampak seperti aktif dalam pertubuhan peniaga-peniaga kecil. Abah pernah ada satu lot kedai di Medan Selera PJ Street Newtown (dekat A&W PJ jugak) dan warung di Stadium Bangsar dulu (aku pun tak tau katne). Pada tahun 1985 Abah kahwin dengan Mak. Seorang kenalan dengan panggilan Pak Abu yang menjodohkan mereka hingga ke jinjang pelamin. Mak tua 6 tahun dari Abah dan masa tu Mak kerja sebagai guru di MGS rasanya. Waktu pagi mak ke sekolah dan petang Mak akan tolong Abah di kedai. Masa tu Abah buka kedai jual air. Air panas, sejuk, botol dan sebagainya (arak je takde).

Tahun 1988 aku lahir dan lepas tu kedai dah tutup sebab susah takda orang nak jaga aku. Nenek masa tu dah mula sakit-sakit dan keluar masuk hospital. Abah mula buka syarikat sendiri. Mohon lesen teksi airport dan beroperasi di Subang. Sampai la lebih kurang tahun 2000, konsortium syarikat teksi airport tu dah mula buat perangai sebab nak pindah ke KLIA. Masa tu jugak Atuk belah Abah sakit tenat dan segala kos rawatan abah yang tanggung. Sampailah hari-hari akhir Atuk, kitaorang terpaksa ke JB sebab Atuk dimasukkan ke hospital sana oleh adik Abah. Masa tu semua dah start cakap pasal harta pusaka.

Beberapa minggu lepas tu Atuk meninggal. Segala pengurusan jenazah pun Abah jugak yang tanggung sampaikan terpaksa guna duit yang dah khaskan untuk family aku. Adik beradik Abah yang lain semua lepas tangan. Lepas Atuk dikebumi, Abah melepaskan sedihnya yang tak terhingga depan semua adik beradik. Tapi masa tu semua buat tak ambil kisah. Cerita pasal harta jadi topic perbualan. Adik beradik memang benci kat Abah atas sebab musabab yang langsung tak munasabah dah logic dek akal. Cemburu, dengki dan iri hati yang tak berasas semua dilontarkan pada Abah. Masa pembahagian pusaka, Abah tak amik walau 1 sen pun. Semua pusaka dibahagikan pada adik beradik yang lain. Yang adik perempuan semua bersuka ria sebab ikut adat perpatih perempuan memang dapat lebih. Menjunjung adat yang tak dibawa dek mati. Tinggal sementara kat dunia je pun.

Tahun 2001, kereta teksi Abah terbakar. Mungkin angkara dengki musuh atau pun memang takdir nak terbakar. Abah patah kaki untuk beberapa bulan sebab takda kereta. Abah dapat sewa Kancil selama 3 bulan dari seorang kenalan. Berguna jugaklah untuk bantu Abah buat pengurusan syarikat sebelum dapat kereta Perdana yang baru ditempah. Lepas dapat kereta Perdana, Abah buat kerja tambahan dengan sebuah agensi pelancongan untuk bawak pelancong-pelancong luar Negara yang datang ke Malaysia.  Abah semakin sibuk dengan teksinya sebab nak cari duit lebih untuk family aku.

Tahun 2002 dan 2003, Abah murah rezeki dan selalu dapat kerja untuk projek-projek pembinaan dan hasil tu la yang boleh bawak aku sekeluarga buat umrah kat Mekah. Tahun-tahun inilah tahun di mana famili aku tak balik ke kampung sebab taknak bersua muka dengan adik beradik yang tak pernah puas hati dengan Abah. Kalau balik pun sekadar Abah nak jumpa Wan sebab Abah bertanggungjawab ke atas mak dia sebagai seorang anak sulung. Anak-anak yang lain sekadar menghabiskan beras dan buat musuh dengan family aku. Abah kecik hati dengan adik beradik dia yang tak tahu kenang jasa Abah masa mereka ni semua kecik-kecik dulu. Abah la yang beli rantai emas untuk adik-adik perempuan dia masa kecik. Abah jugak la yang tanggung makan dan minum adik-adik dia masa budak-budak tu sekolah lagi. Tapi sekarang adik-adik Abah sekadar manusia yang tak sedar diri, tak kenang budi dan lupa asal-usul. Dah tu boleh pulak dibuat musuh dan dengki pada Abah yang pernah tanggung makan minum manusia-manusia tu dulu.

Abah hanya diam sebab Abah hormatkan mak dia yang sebenarnya berat sebelah pada adik bongsu Abah. Adik yang paling tak kenang budi dan tak ingat dunia. Semoga tuhan membalasnya dengan sesuatu yang adil. Adik beradik Abah semua berkomplot dan guna ilmu hitam untuk menyakitkan family aku. Apa yang Abah dan Mak termampu hanyalah pergi berubat dan bertahan setiap kali terkena ilmu-ilmu. Abah dan Mak masih dalam golongan yang bersabar sebab kalau aku yang balas, lain jadinya. Begitulah keadaan family aku sehingga hari ni. Sekadar bertahan dari serangan dengki dan khianat adik beradik sendiri yang hhidup bertunjangkan nafsu. Dasar hidup tak guna akal tapi guna hati yang busuk.

Abah mengalirkan lagi airmatanya bila adiknya yang ke-4 meninggal dunia sebab penyakit kronik. Adiknya yang ini hidup sekadar untuk dirinya sendiri sebab dia memang tak ambil port dalam urusan menghentam Abah dengan fitnah, tohmah serta ilmu guna-guna. Sekali lagi adik beradik Abah yang lain tak ambil peduli langsung pasal menguruskan jenazah si mati. Syok dengan dunia nafsu sendiri.

Sekarang aku sudah berumur 20an. Aku dah saksi semua kepayahan dan kesakitan yang Abah rasai. Abah bukan orang terpelajar atau bijaksana. Abah tak pernah masuk university atau kolej. Itu sebabnya adik-adiknya mengata Abah dengan kata-kata kesat: bodoh, bangang dan sebagainya. Tapi Abah tetap terima semua tu sebagai dugaan. Mak pula boleh dikira golongan terpelajar. Mak di antara orang di kampungnya yang berjaya memasuki maktab dan jadi seorang guru. Guru pada masa tu adalah profesion yang mulia dan besar di mata masyarakat. Sudah jodoh Abah untuk kahwin dengan seorang guru. Abah seringkali buat perkara-perkara bodoh yang kadang-kadang menjadi punca aku atau Mak memarahi Abah. Tersilap cakap sikit pun boleh jadi punca pertengkaran. Akhirnya Abah jugalah yang mengalah dan mengakui kesalahannya atas dasar kebodohannya.

Abah yang di zaman mudanya selalu menggunakan nama Frankie terbawa-bawa perangai tak semenggahnya sampai sekarang. Kadangkala Abah sengaja buat-buat ‘speaking’ dengan nada mengejek atau mengata yang semestinya akan membuatkan siapa pun rasa sakit hati bila mendengarnya. Aku dah banyak kali tegur tingkahlaku Abah tapi akhirnya dia buat jugak perangai yang sama. Abah tak pandai berkata-kata something yang manis tapi Abah suka sangat mengkritik benda yang tak disukainya seperti siaran TV dan macam-macam lagi benda yang teruk bagi pandangannya.

Abah sekarang dah takda lesen teksi dan dah berhenti dari memandu teksi. Yang ada hanyalah menguruskan syarikat sikit-sikit dengan projek yang sedikit sebanyak timbul dan tenggelam. Abah dah rajin pergi kelas agama dan dengar ceramah-ceramah dari seorang guru/sheikh. Tapi masalahnya Abah tak pandai mengaji Quran langsung. Hanya sikit je suku kata yang boleh dia sebut dan selebihnya tunggang langgang. Bagi aku, ini disebabkan Atuk dan Wan tak pernah menitikberatkan soal ilmu dan pelajaran masa Abah kecik dulu. Pergi sekolah hanya sekadar memenuhi norma kehidupan orang biasa. Banyak maksud-maksud perkataan yang senang pun Abah masih tak tahu. Baca Al-Fatihah pun kadang-kadang tak betul. Kiblat pun selalu melencong dari arah sebenar walaupun dah berkali-kali cakap dan diperbetulkan. Tapi aku kagum sebab Abah tetap jua ikut hendak beribadat dan belajar ilmu walaupun hanya sekadar menghadirkan diri ke majlis ilmu. Abah akan pergi awal ke Masjid waktu subuh dan balik lambat sikit. Dipenuhi masa tu dengan berzikir sebab benda tu je ibadat tambahan yang senang bagi Abah. Kalau Quran Abah susah atau senang cerita tak boleh baca langsung.

Lagi, sampai ke hari ni Abah masih layan aku macam budak kecik. Aku yang dah 20an ni masih dia manjakan macam aku ni umur 20 bulan. Dah berkali aku tegur pun dia tetap jugak layan aku macam budak kecik. Sesuatu yang susah nak diterima oleh orang macam aku. Perhatian yang dia bagi terlalu ketat sampaikan aku rasa amat tak relevan untuk seorang yang seusia dengan aku yang dah boleh berfikir dan buat keputusan sendiri. Kenapa Abah tak boleh layan aku macam seorang yang mengikut pertambahan usia? Umur aku sepatutnya dah boleh bagi cucu untuk Abah dan Abah boleh manjakan cucu tu macam dia manjakan aku dulu. Itu sesuatu yang sepatutnya logik oleh akal fikiran aku. Tunggu ada rezeki satu hari nanti.

Kadangkala aku ada jugak ikut Abah buat pengurusan syarikat dia. Naik syarikat ni, turun company tu, jumpa orang sana, deal dengan orang sini. Apa yang aku perhatikan, kadangkala orang boleh naik menyampah dengan Abah sekiranya orang tu tak tahan sabar. Perangai Abah yang selalu buat tindak-tanduk yang pelik (atau mungkin jugak bodoh) tu selalunya dilayankan aje oleh sesiapa yang berurusan dengan Abah. Abah kelihatan agak bodoh dalam tugas-tugas begini. Maaf tapi ini betul-betul berlaku.

Pendek kata, Abah memang bukan dari golongan yang terpelajar. Tapi Abah berusaha dengan titik peluh dia sendiri untuk cari sesuap nasi, untuk bagi aku makan untuk hidup sampai sekarang. Perangai Abah memang kadangkala selalu buat aku bengang dan menyampah sebab aku dah tegur banyak kali tapi masih juga dibuatnya. Abah selalu tak panjang akal dalam kehidupan sehariannya. Ada je benda yang salah dibuat oleh Abah. Tapi Mak la yang sentiasa berada di sisi Abah untuk menolongnya. Orang lain boleh kata Abah aku tu bodoh atau dungu. Tapi Abah la orang yang jaga aku dari kecik sampai besar sekarang ni. Orang lain boleh kata Abah lemah dalam itu dan teruk dalam ini. Tapi aku sendiri saksi yang Abah masih tetap ada semangat nak lakukan jugak biarpun buat benda tu salah berkali-kali. Abah memang hidup dengan bersusah payah sepanjang hidupnya. Tapi aku berazam untuk bagi Abah merasa hidup senang kalau ada rezeki lebih nanti. InsyaAllah.

Abah aku memang lemah dan teruk dalam segalanya. Tapi dia tetap Abah aku. Dia jugaklah yang bersusah payah untuk keluarga dia. Dia jugaklah yang tahan maki hamun, cerca, dengki, fitnah, dan iri hati saudara-saudara kandungnya. Dia jugaklah yang pernah tanggung beban untuk adik-adiknya yang tak pernah kenang budi langsung walau sesaat. Abah jugaklah yang habis berpuluh ribuan ringgit untuk Atuk dan Wan yang sakit masuk hospital. Abah jugaklah yang banyak berkorban untuk orang lain biarpun dirinya yang menanggung kesakitan…

Bagi aku yang tak mampu untuk mengawal keadaan yang dah jadi ni, aku hanya mampu mendoakan dan berharap bahawa syurgalah tempat untuk Abah di akhirat nanti. Biar pada mata masyarakat yang Abah adalah seorang yang teruk, bodoh, tiada pangkat atau status duniawi serta layak dipanggil ‘sore loser’ yang melampau, namun tempat yang paling hak baginya adalah di syurga Allah. Tiadalah yang lebih baik bagi Abah setelah dia menjadi mangsa syaitan, iblis, jin dan ifrit bertopengkan manusia serta kaum-kaum yang sifatnya menindas di dunia.

Sedungu manapun Abah, airmata Abah jugalah yang paling berkesan menikam-nikam jasadku lantaran sakitnya tak terperi menanggung dugaan dan cobaan yang Allah turunkan ke atasnya. Tangis sedu-sedan Abahlah yang berupaya merobek-robek hancur luluh hati kering aku ini di atas kesedihan yang Abah rasa. Bagiku biarlah apa pun dugaan yang Allah turunkan dan biarlah apa pun pandangan masyarakat yang tak pernah puas terhadap Abah, semua dugaan ini hanyalah sementara di dunia. Syurga yang indah sekekal-kekalnya jualah yang akan menantimu di akhirat yang kekal abadi...Abah…

-sekadar luahan cuma-
6.35am
23112010

akhirkalam: bagi orang-orang yang terlibat dalam luahan ini, tunggulah balasan Allah..yang baik dibalas baik, yg buruk dibalas buruk. sesungguhnya Allah maha ADIL.

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top