Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Sunday, November 7, 2010

Kala 3 pagi

Hari ini aku tempuh satu lagi perjalanan hidup. Perjalanan hidup yang sementara ni banyak mengajar aku erti kehidupan. Hidup ni memerlukan kita untuk sentiasa mencari pencipta iaitu tuhan. Kita seringkali lupa kepadanya di saat kita leka dan alpa dengan nikmat dunia. Dunia ni hanya ujian, cabaran dna dugaan. Pentas di mana kita perlu bertarung untuk mengecapi hidup yang aman dan mengejar akhirat yang kekal abadi.

muhasabahAku sekarang akan menempuh tahun 4 di universiti. Sedangkan masih banyak yang bakal menanti di kemudian hari. Adakah aku sudah bersedia? Adakah aku sudah cukup mampu untuk menempuh hari mendatang? Aku tak dapat tidur memikirkan persoalan hidup ni. Saban hari dugaan yang datang makin mencabar. Menggugat iman sesiapa yang lemah menghadapinya. Otak serabut tak payah cakaplah. Memang suatu tekanan yang sentiasa bermain di minda tak henti-henti.

Exam ada 4 kertas yang yang bakal diduduki. Sedangkan mood untuk belajar masih belum datang. Entah akan datang atau tak akan datang. Kemudian datang pula persoalan study. Kenapa susah sangat nak study? Kenapa perlu ada motivasi baru nak study? Tabahkan hati aku untuk teruskan perjuangan. Aku sendiri belum dapat jawapan…

Aku perlu mencari tuhan. Ada ketika aku ingat dan ada juga aku melupakannya. Kenapa aku lupa pada pencipta? Kenapa aku lalai dalam mengingatinya? Adakah hasutan syaitan itu terlalu kuat sehingga aku lalai dalam kewajibanku? Kenapa di saat-saat kesusahan baru aku nak mencariNya? Sedangkan aku perlu sentiasa ingat padaNya tak kira susah ataupun senang? Oh hidayah, datganglah kepadaku, aku perlukan petunjuk dariMu Ya Allah.

Aku sedar aku ini lemah. Lemah untuk melawan hawa nafsu hidup di zaman ini. Aku mengaku aku persetankan semua yang bagiku membuang masa, bermaksiat, perkara yang sia-sia dan sebagainya. Tapi kenapa aku masih tak berusaha untuk melawannya? Kenapa, kenapa dan kenapa?

Masih banyak yang perlu aku tempuhi. Belajar, kerja, kahwin, tanggungan, mak bapak, masyarakat, kewangan. Itu semua perlu bagi aku teruskan hidup. Berbaloikah aku berkorban untuk semua ini? Sedangkan aku juga berniat untuk berjuang di jalan Allah. Cukup keringkah hati ini untuk aku korbankan yang sementara demi mencari keredhaanNya? Aku sedar yang hidup ini hakikatnya kita tetap berseorangan walaupun wujudnya ibu bapak, saudara mara, sahabat handai. Kerna yang akan jawab soalan alam kubur itu kita seorang. Yang akan meniti Sirat itu kita seorang. Yang akan ditimbang amalan itu kita seorang. Dan yang akan masuk alam kekal itu kita jugalah yang menentukan sejak dari kita lahir hingga saat kematian.

Aku mungkin pikir terlalu banyak. Berfikir dan berfikir sampai serabut otak ni dibuatnya. Masa semakin singkat. Adakah aku masih mempunyai masa untuk lakukan semua itu? Aku cuba untuk sedar yang perjuangan hidup dan matiku, hanya untuk keluargaku, agamaku dan tuhanku. Tiada lain.

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top