Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Friday, June 3, 2011

Pesan Si TUA Untuk Si MUDA...

Seorang lelaki tua, miskin dan tinggal seorang diri, ditegur oleh jirannya ketika dia sedang menanam sebatang pokok di tepi rumah kecilnya. Kata jirannya yang muda lagi kaya itu, " Pakcik, pokok durian yang pakcik tanam ni cuma boleh berbuah dalam 7 atau 8 tahun lagi. Tapi sekarang umur pakcik dah lebih 80 tahun. Minta maaf cakap... tapi saya rasa pakcik tak sempat nak merasa buah-buah durian tu nanti..."


Jawab lelaki tua itu, "Memang betul nak... mungkin pakcik takkan sempat makan buah durian ni. Tapi sepanjang hidup pakcik, pakcik pun makan durian yang ditanam oleh orang lain. Pakcik takkan dapat makan durian sekarang kalau mereka tak buat macam apa yang pakcik buat sekarang. Sekarang pakcik nak membalas jasa mereka yang telah menanamkan pokok durian untuk pakcik nikmati buahnya."


akhirkalam:  Orang tua sentiasa mengenang jasa orang lain kepada mereka, walau sekecil mana pun jasa tu. Sebelum pergi mereka akan berusaha untuk meninggalkan kebaikan supaya dapat dinikmati oleh orang yang akan ditinggalkan. Orang muda pula ada sebahagiannya yang sanggup berparang dan berbunuhan demi merebut harta yang ditinggalkan oleh arwah orang tua mereka....


related link: http://azwaamani.blogspot.com/2011/06/pesan-situa-kepada-simuda.html

~~durian ajaib!!~~

4 comments:

Salim Harmanain said...

menyinggah ke sini tengok durian ajaib...dah follow.. :)

Tukang Tulis said...

trimash salim... jamah ler durian tu... =p

azwa amani said...

adoiiiyaii,,,,banyak nyer durian..rasa nak balik kg jer..huhuhuhuhu...patut ade bau tempoyak kat sini...hehehee

Tukang Tulis said...

durian perak bkn lg sedap dari durian n9 ke? huhu

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top