Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Thursday, June 2, 2011

Rintihan padaMu...

Ya Allah... Hati hambaMu ini sakit... sakitnya tidak terperi... tidak tertanggung lagi rasanya. 
Mengapa Kau duga aku dengan dugaan ini Ya Allah? Hatiku ini bermasalah... Hatiku ini seringkali memberontak dan meronta-ronta...


Mengapa cinta padaMu itu hanya di bibirku saja? Mengapa hatiku seakan-akan lupa pada kebesaranMu? Seperti lenyap segala kebahagiaan bersama denganMu Ya Allah... Apakah tariqatku ini tidak Kau redhai maka Kau hukumi aku dengan sebegini rupa?


Aku tidak kisah sakit di jasad Ya Allah....Tapi penyakit hati ini menyeksa batin dan jiwa hinaku. Apakah akan ada lagi hikmah yang ingin Kau tunjukkan pada hambaMu yang dusta lagi nista ini oh Tuhanku? Apakah ini semua sekadar ujian untuk meningkatkan lagi keimananku kepadaMu?


Hatiku ini hilang ubat...hilang penawar...hilang segala keindahan rasanya. Nafasku rasa tersekat-sekat... Sesak dan sakit dalam menghela hari-hari yang berlalu... Pandanganku sentiasa kabur...mencari-cari di mana sinar cahaya yang sebenarnya... semuanya berpunca dari lubuk kalbuku ini Ya Allah...


Iman aku sangat rapuh Ya Allah... sudah hancur dimamah dugaan barangkali... apakah hatiku ini lobak yang lembut apabila dipanaskan atau telur yang mengeras apabila dipanaskan?? Lembutkah hatiku ini dek dugaan yang kau turunkan? Atau bertambah keraskah ia sehingga keras hati ini lupa dan lalai akan hikmah dugaanMu Ya Rabbi?

Aku seakan sudah putus arah dan asa untuk meneruskan jalinan dan hubungan dengan makhlukMu Ya Tuhan.. mereka sentiasa mengecewakan aku dengan pelbagai jawapan dan alasan.. Hati aku seakan sudah tertutup untuk menghadap wajah-wajah kesayuan mereka yang sekadar berpura-pura dan mempermainkan hati kecilku ini... Rajukku sudah terlalu menebal sehingga aku tak tahu apa lagi pujuk mereka untuk memperdayakanku lagi...


Redhakah Kau akan cinta-cinta palsu-malsu mereka?? Cinta mereka pada duniawi ini?? Cinta yang mereka harapkan Kau akan redha atas segala tindak-tanduk mereka? Segala perbuatan mereka yang mengabadikan cinta makhluk mengatasi cinta padaMu Ya Allah?? Apakah Kau akan menghukum mereka dengan hukuman yang setimpal Ya Allah? Sesungguhnya aku jua seorang pemburu keredhaan mu Ya Allah atas segala dosa dan salah silapku sepanjang aku bernafas...


Namun cintaku padaMu juga masih belum utuh Ya Tuhan... masih terlalu muda cinta kita untuk kau menerimaku menjadi kekasihMu... masih terlalu hina diri ini untuk kau redha akan segala perbuatanku di atas bumi yang penuh tipu daya ini... masih tidak layak untuk aku mencintaiMu dengan sepenuh jiwa dan ragaku kerana hati ini... hati ini terlalu kotor untuk menyimpan kekudusan harga sebuah cinta pada Kau yang menciptaku...


Cinta hati ini masih belum agung untuk aku korbankan segalanya kerana aku hanya makhluk yang lemah... Aku hanya mampu berdoa dan berserah akan segala ketentuanMu... Aku mohon kau tenangkan hati ini Ya Allah... tenangkan setenang-tenangnya sehingga tiada apa lagi yang mampu merobek-robek hancur hati luluh ini... Cukuplah cintaku hanya untukMu walaupun aku hanya bertepuk sebelah tangan...


Keindahan dunia ini seakan tiada makna lagi untukku... Makhluk-makhluk lain semuanya berpura-pura menonjolkan dan menyaksikan cinta yang mereka dakwa agung... cukup-cukuplah bercinta sesama makhluk! Aku sudah jelak dengan ketaksuban itu sehinggakan yang Pencipta hanya di pandang sebelah mata! Hati burukku ini sentiasa berprasangka kerana aku sudah tidak percaya pada mereka lagi.... 


Sudah-sudahlah bermain dengan hati yang sesungguhnya milik Tuhan... Dia sajalah yang punya kuasa membolak-balikkan hati.. Dialah Ya Muqalibal Qulub.... Oh Tuhanku... tetapkanlah hati ini hanya padaMu... thabbit qalbi ‘ala ta’atik doaku, zikirku, wiridku.......


Sesungguhnya aku takut Ya Allah... aku takut dengan dunia ini... penuh pancaroba sehinggakan aku takut untuk berpijak di atasnya..... aku takut menjunjung langitMu Ya Allah..... aku takut dihempapnya akan segala dosa aku sepanjang aku menjunjungnya Ya Rabbi....


Ya Allah...tenangkanlah hati ku... Sesungguhnya hati aku sedang berbolak-balik.... T_T




yang sangat berbolak-balik...sedang dan sentiasa.... T_T

3 comments:

azwa amani said...

abang kenapa????..marah kat adik yerrr??..maaf lah...adik busy sikit kat kolej...adik punyer prgrm dah dekat...hari isnin ni...banyak benda adik kena buat....kuliah adik lagi...harapnya abng faham...bila dah start kuliah, adik lagi jarang mesej sape2 pun...ammar pun sama...harapnya abang faham....adik memang macma ni..adik selalu ingat kat abang dan bukak blog abang, cuma tangan ni susah sikit nk bermesej...maaf yer kalau adik buat abang sedih...adik takde niat ape pun...lagi pun, adik kena berjimat, duit adik tak masuk lagi...dah daftar kolej, duit yuran semua tak bayar lagi....adik kena jimat...sebab tu adik mesej jarg2...maaf sangat2...adik tahu, entry abang beberapa hari ni mcm tuju kat adik...adik tahu salah adik....bukannya kalau tak mesej tak ingat...soryy T_T

Tukang Tulis said...

maafkan abg.. hati abg sentiasa x keruan... bkn abg x taw adik sibuk..tp hati abg sentiasa menafikan... hati abg sentiasa x tenteram... tambah dgn dugaan mcm2 lg... abg dah xtaw nk tanggung hidup ni camne lg dah... maafkan abg.. hati abg mmg bermasalah... T_T

azwa amani said...

bersangka baiklah dengan Tuhan.., jalani kehidupan dengan tabah dan sabar...

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top