Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Wednesday, January 20, 2010

Asal usul kemudahan bagi manusia

Bila difikirkan kembali, apakah asal usul kemudahan-kemudahan yang kita nikmati sekarang? Kemudahan yang dimaksudkan adalah seperti kereta, dapur gas, rumah, pakaian dan apa sahaja yang orang puba tak pernah guna.


Orang zaman purba juga dapat teruskan hidup walaupun mereka tak mempunyai kemudahan-kemudahan seperti yang disenaraikan di atas. Mereka tak guna kereta tetapi mereka boleh saja berjalan kaki. Tak perlu dapur gas untuk memasak tapi mereka gunakan kayu api. Menyala juga api dan masak jugak makanan yang nak dimakan. Pakaian apa-apa pun boleh janji menutup kemaluan. Ye la kot? Sumber diambil berdasarkan cerita-cerita seperti 10,000 BC, Year One, Ice Age, Tarzan dan yang sezaman dengannya.


Manusia mula mencipta kemudahan-kemudahan ini semua hanya kerana satu sebab dan alasan yang kukuh. MALAS. Itulah perkataan yang paling sesuai untuk merujuk kenapa manusia perlukan kenderaan, pakaian, rumah, dan segala kemudahan lain yang wujud di sekeliling kita.


Kenapa manusia perlukan kereta, bas, LRT dan sekaum dengannya sedangkan mereka boleh berjalan kaki untuk kemana saja? Maka tak adalah isu harga minyak naik setiap kali kerajaan menaikkan harga petrol. Kenapa perlu adanya dapur gas sedangkan boleh juga memasak menggunakan dapur kayu?


Sebabnya manusia malas untuk berjalan, maka diciptakan kereta. Malas untuk menggesek kayu api sampai menyala, maka terciptalah dapur gas. Petik suis saja dah keluar api. Kenapa adanya telefon? Sebab manusia malas dan tak larat untuk menjerit kalau si penerima terlalu jauh. Takut lain yang di jerit, lain yang di dengarnya. Banyak benda sebenarnya yang dicipta untuk memenuhi keperluan seharian manusia kerana kemalasan yang melampau.


Tak lama lagi mungkin akan ada mesin yang bercakap bagi pihak manusia. Hanya perlu fikir je suara akan dikeluarkan oleh robot. Tak mustahil ada alat menjawab exam sebab pelajar-pelajar terlalu malas unntuk ulangkaji menjelang peperiksaan. Malasnya tahap dewa naga. Agaknya nanti robot yang akan melakukan semua kerja-kerja manusia sebab manusia terlalu malas untuk berfikir pun. Kalau berfikir pun malas, apa gunanya hidup. Baik tanam diri hidup-hidup!





No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top