Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Sunday, January 17, 2010

Pendapat kaum tua

Semalam aku balik ke rumah. Mak suruh balik sebab dah dekat 2 minggu aku tak balik rumah pada hujung minggu. Macam-macam alasan bernas yang aku bagi sebelum ini. Banyak kerja la. Nak kemas bilik la. Ada kelas la. Sebenarnya memang aku sibuk pun dengan kerja-kerja sosial bersama dengan orang-orang budget profesional. Kerja kelab, kerja underground, kerja belakang tabir, kerja memahat dan memaku, mengetuk dan mengecat dan sebagainya. Orang multi-skill la katakan. Bukan aku tak nak balik rumah. Siapa yang selalu bersama aku tahu la macam mane hidup aku sebenarnya.

Bukan aku tak suka balik rumah. Tapi bila balik rumah mesti ade je benda yang aku tak  gemar akan berlaku. Yang menjadi kemestian ialah antara aku dan mak aku masing-masing nak menegakkan benang yang basah. Entah benang siapa yang basah, siapa yang kering.

15f5e0k.jpg

Bagi aku, pendapat kaum tua ni lain sikit. Peningkatan usia membuatkan sistgem pemikiran mereka menjadi terlebih matang dalam memberikan pendapat dan keputusan. Mereka akan sentiasa nak menang walaupun hakikatnya entah betul atau salah. DIaorang ni anggap dah terlalu matang sebab dah banyak sangat makan garam sampai kena darah tinggi. Kesian.

Setiap kali balik ada saje point atau punca untuk berlaku pertikaman lidah. Tapi semuanya dijalankan dengan penuh sifat-sifat keprofesionalan. Perbincangan ilmiah yang berjalan secara terancang dan strategik. Akhirnya mesti ada satu pihak yang mengalah sebab dah tak larat lagi nak bertekak.  Selalunya aku la yang mengundur diri sebab malas dah nak bercakap. Cakap pun benda yang sama je berulang kali. Kalau kaum tua tu tak nak terima, memang dia tak akan terima jugak. Tambahan lagi bab-bab agama.

Mereka akan berkata yang mereka dah berjumpa banyak orang, tahu hati budi orang itu orang ini, kenal masyarakat, ada yang hati baik atau hati busuk. Macam-macam lagi la. Pening. Pening. Pendapat kaum muda langsung tak dipedulikan, dianaktirikan, dipinggirkan.

Kaum muda pulak punya pemikiran yang lebih terbuka, meluas. Sebab mereka lebih tededah dengan dunia masakini. Corak kehidupan lebih moden dan terbabit dalam penggunaan teknologi yang terkini. Blackberry, Facebook, blogger, broadband dan sebagainya. Alat-alat seperti telegram, surat bawah pintu, surat posmen 30 sen dah terhapus dari kamus hidup kaum muda.

Konklusinya, kaum muda dan kaum tua masih tak sehaluan dalam beberapa aspek. Pendapat tidak akan sehaluan sebab masing-masing pikir mereka sahaja yang betul Bagi aku yang muda ni, dah pastilah aku akan menyokong konsep orang muda sebab aku masih 21 tahun. Baru layak mengundi la katakan. Ada pendapat orang tua yang boleh diterima. Kalau susah sangat nak terima tu, diamkan saja lah. Itu lagi baik dari bertekak dan bertengkar bertikaman lidah yang kadang-kadang mengeluarkan kata-kata tajam menikam perasaan kaum tua.

tukang tulis

1 comment:

syud said...

even org xslalu sgt jmpe mak...
tp ikut dr prbalahan die dgn mak slalunye org se'arus' dgn mak...

ape yg org nak tegur die smuanye mak da tegur dlu...

sbnrnye cara pemikiran dia bukan 'moden' la syg...
tp ke'baratan'...
sometimes argument yg die bg pun very childish...

huhu^^

sory kalo mengguris hati...
org pun bukan bagus sgt...
cume tak suke die cakap mcm tu kat mak...

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top