Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Friday, February 5, 2010

Aku yang suka merungut

Aku terperangkap dengan pelbagai keadaan. Tapi ada orang tak memahami diri aku. Perasaan aku. Hati aku. Nak salahkan tak boleh jugak. Dia tak ada bersama dengan aku masa aku terperangkap. Kalau dia ada dengan aku mesti dia akan terperangkap gak.

Masalahnya bila dia tak ada bersama aku, dia akan merungut kata aku suka mungkir janji la, suka buat dia sakit hati lah. Macam-macam lah. Maafkan aku. Aku memang manusia yang tak sempurna. Aku sentiasa bergantung pada orang lain untuk melakukan sesuatu. Namun aku sentiasa dan masih mengalami kekangan dalah hidup. Kekangan untuk bergerak. Kekangan untuk bersuara. Kekangan untuk membuat keputusan. AKu sentiasa terikat dengan orang lain.

Ambil contoh la, aku TAK ADA kenderaan. Kenderaan aku hanya KAKI. Yang lain semuanya bukan milik aku. Itu milik orang lain. Zaman sekarang semua orang memerlukan pengangkutan untuk bergerak. Jauh mana sangatlah kita boleh bergerak dengan KAKI sahaja? Fuiyoo jauhnya…

Dan aku memang marah dan menyampah dengan orang yang berkereta. Mereka mudah pergi ke mana saja mereka suka. Kebanyakkan mereka yang ada kereta (yang aku nampak kat dalam kampus la) cuma guna kereta untuk pergi kelas, keluar makan, berfoya-foya dan kerja-kerja yang remeh. Aku lain. Aku banyak menggunakan kereta untuk kerja-kerja kelab, kerja-kerja persatuan, urusan seri paduka baginda dan yang penting-penting saja. Yang lain-lain itu semua sampingan. Kerja penting dah settle, kerja lain dibolehkan. Sendiri mau pikir la.

Aku cemburu. Aku cemburu. Aku cemburu!!! Orang lain dapat semua kemewahan itu semua sebab mak bapak diaorang kerja gaji masuk sebulan 5 angka. Boleh lah rasa kemewahan yang melampau. Aku sedar diri aku. Aku tahu siapa aku. Yang aku boleh buat hanya merungut, merungut dan merungut… Sampailah aku puas atau letih.

Apakan daya. Aku tak mampu untuk memiliki semua itu. Aku hanya manusia yang hidup sederhana sebab kewangan aku sederhana. Bawah sederhana pun mungkin juga. Tapi tuhan suruh kita bersabar. Tak apalah. Akan ada satu masa aku mengecapi itu semua. Bila agaknya? Sabarlah…

Sama ada dapat atau tak aku rasa semua itu, itu kerja tuhan dia yang tentukan. Hidup biar bertuhan, mati biar berhantu…

1 comment:

syud said...

xper.... hidup x slalu berada di bawah yang...=) sabar k...

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top