Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Tuesday, February 23, 2010

Terkenang member aku seorang…

Tengah dok melayan Facebook tiba-tiba ternampak wajah seseorang yang dah lama lekang dari ingatan. Member sekolah aku sejak dari sekolah rendah lagi. Yang aku kenal kepoyoannya sejak darjah 5. Pagi-pagi datang kelas hingus meleleh lagi. Budak lagi masa tu. Jauh dari akil baligh.

Masuk sekolah menengah dia dah mula tunjuk hero. Buat benda-benda yang sengaja menjadikannya senarai ‘most wanted’ cikgu-cikgu di sekolah. Hisap rokok, ponteng kelas dan sekolah, ganja gua tak tau dia ada try ke  tak. Itu diluar bidang kuasa pihak pengawasan keselamatan persekutuan.

Aku dengan dia memang tak berapa masuk sikit. Cuma aku respek sebab dia boleh dikira pandai main bola la kalau bandingkan dengan aku. Jaringan dia lebih sikit je dari aku. Subjek banyak gila yang gagal. Tiba je waktu Open Day mesti dia bagi alasan kata mak ayah tak ada kat Malaysia la apa la sebagai alasan tak nak tunjuk buku rekod yang penuh warna merah.

Tapi orang-orang macam tu mesti ada perempuan yang minat dan sangkut. Apa keistimewaan yang dia ada? Hensem lagi aku? Pernah juga terbaca yang perempuan suka lelaki yang agak-agak jahat ni. Ke nakal kot? Tak perasan la. Mulut dia manis kot? Entah aku tak pernah pulak gila nak rasa atau jilat mulut dia. Sewel hape?Tapi biasalah orang-orang jahat ni kan selalunya ada saje perempuan mendampinginya. Tak adil betul!

Tak lama lepas tu dia pindah sekolah. Terus senyap dari pandangan orang ramai kat sekolah aku. Ada je tambah dia sebagai kawan kat Facebook tapi sekadar add je la pastu buat tak tahu. La ni bila nampak muka dia tergerak pulak nak tengok apa kegiatan jahat dia yang terbaru. Mana tahu dah jadi pengedar ganja bertauliah ke. Huhu.

Sekarang aweknya punyalah cun bukan main. Tengok gambar-gambar mesra bukan main lagi. Tapi sekurang-kurangnya aku tahu dia setia dengan perempuan tu. Tak kan lah nak dilepaskan awek yang muka ala-ala minah Jepun kat orang lain kan? Jaga baik-baik sudah. Gambar yang sempat ditonton menampakkan hubungan mereka agak serius hingga ke peringkat famili dah kenal dan mesra. Cemburulah pulak rasanya.

Apa yang aku kenal dulu dia memang dari golongan berada. Ayahnya berpangkat besar gaji tak kurang 5 angka. Mak dia entah aku tak berminat pulak nak tahu. yang aku tahu dia sangat sombong masa zaman sekolah dulu kecuali dengan budak-budak perempuan atau geng sekaki jahatnya. Maka tak hairanlah kalau sekarang dia boleh kesana kemari berkereta mengangkut aweknya kemana saja. Genting? JB? Langkawi? Huh!

Bila ditatap gambar pasangan itu, nampak serasi dan secocok. Satu pasangan yang agak berada dan mengamalkan cara hidup bekeluarga yang elit. Speaking menjadi bahasa perbualan seharian. Makan nak bersudu garpu saja. Aduh! Kalah cerita Samarinda atau Lestari di TV3!

p/s: Nama tidak disiarkan atas tujuan keselamatan. Cerita ini sekadar mengimbau kenangan masa lampau yang ada kalanya indah dan ada masanya pahit!

2 comments:

Balqis Shafiqa said...

tumpang lalu.~~
owh, laki yg terjal ni kdg2 ada lembutnya kot! :)

Tukang Tulis said...

mungkin... kita menantikan perubahan. ayoh! sama2!

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top