Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Wednesday, February 17, 2010

Perhatian kepada bloggers sekalian…

04.11.06.BloggersDilem-XDisini aku ingin merungkai segala persoalan yang bermain di minda aku sebagai seorang blogger yang mempunyai sebuah blog di blogspot ini. Bagaimanakah caranya untuk kita pastikan bahawa blog kita ini dapat menarik pelbagai lapisan masyarakat untuk membaca setiap  entri yang kita hantar?

Lapisan masyarakat tu termasuklah ahli korporat, penjual cendol, kontraktor bangunan, ibu-ibu tunggal, budak sekolah, pelajar universiti dan sesiapa sahaja yang asalkan mereka mempunyai blog. Apakah medium yang perlu digunakan untuk menyebarkan kata-kata yang telah aku tulis sehingga berpeluh-peluh? Pengiklanan apakah yang membolehkan aku menyampaikan kata-kata hatiku ini ke mata dunia?

Adakah setiap follower yang mengikuti blog kita akan betul-betul mengikuti setiap entri yang dihantar saban hari? Tidakkah mereka hanya menjadi follower orang lain dengan niat agar orang itu akan menjadi follower mereka kembali? Tidakkah bilangan follower itu sekadar untuk menunjukkan bilangan orang-orang yang mengikut sambil lewa saja?

Blogger sekarang juga telah menjadi medium untuk peniaga-peniaga mencari pelanggan melalui alam maya. Pelbagai jenis produk disiarkan dari tudung, makanan kesihatan, kopi ginseng, jus tongkat ali, tonik dalaman,  ubat gigi sehinggalah kepada selipar jepun turut dipersembahkan di dalam blogger.

Jika kita ada 1000 pengikut adakah anda pasti memang ada 1000 orang pengikut yang membaca karya kita? Tidak banyak tidak kurang daripada separuh yang betul-betul mengikuti dan memberi pendapat mereka. Itupun komen yang ditulis diberi oleh orang yang sama setiap kali. Apa gunanya ada 1000 pengikut?

Mengapakah blog ibu tunggal, diari budak sekolah, jurnal penganggur, luahan jejaka kecewa itu juga yang seringkali mendapat perhatian dari blogger-blogger yang sebenarnya hanyalah stalker semata-mata? Tinggikah hasil penulisan mereka sehingga ramai orang sanggup buka blog mereka itu setiap hari untuk mengikuti perkembangan?

Ohh…wajarkah ini semua….

2 comments:

Hasbi said...

Saudara,

Jawapannya satu sahaja. Konsisten.

Kita tak boleh jangka kejayaan tu berlaku dengan sekejap. Buatlah secara berterusan tanpa henti. Percayalah graf anda akan naik dan tidak akan jatuh. Teruskan memblogging! Teruskan membaca dan menulis! ;)

Tukang Tulis said...

terima kasih atas semangat! saya suka kamu!

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top