Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Tuesday, February 9, 2010

Membakar dan terbakar


Orang hari ini semakin tidak hormat orang yang lebih tua, orang yang lebih senior serta orang yang lebih berpengalaman.Mereka anggap seperti mereka sahaja yang tahu buat semua benda. Complete in one set. Tolonglah. Kau tu bukannya nabi pun, malaikat jauh sekali. Maksum haram langit bumi. Huu.. serius menyampah.

Kata-kata yang dilontarkan sangat pedas dan berbisa. Langsung hilang rasa hormat dan respek yang telah sekian lama dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Mereka mendabik dada yang berbangga dengan hasil pencapaian yang tak seberapa. Padahal hasil yang disiapkan itu jauh daripada tahap kesempurnaan standard yang biasa diterimapakai. 

Kalau tak puas hati dengan orang atas, luahkan kepada yang sepatutnya. Luahkan kepada orang yang seharusnya menerima teguran sedemikian. Bukan melontarkan kata-kata protes dan bantahan kepada orang yang tak bersalah dan tak ada kena mengena dengan hal tersebut. Ini tidak. Semua dilemparkan secara membabi buta seperti orang tak ada iman. Semuanya dilepaskan dalam satu letupan yang bakal mengguris hati dan perasaan orang yang mendengarnya.

Kata-kata itu seperti menikam-nikam kalbu, merobek-robek hati, mengoyak-ngoyak perasaan dek kerana tak mampu menahan perasaan dan dipendam sekian lama. Sesiapa yang ada pada ketika itu memang akan terasa kehangatannya membakar segenap penjuru liang-liang telinga-telinga yang mendengar. 

Kalau nak dikirakan penat, semua orang pun penat. Kalau nak difikirkan sakit, semua orang pun sakit. Ada yang sakit tangan, ada yang sakit hati, ada yang sakit mata, ada juga yang sakit telinga sebab terbakar telinga. Semua orang pada waktu itu tidak dapat mengawal emosi mungkin kerana bekalan ubat yang tidak mencukupi atau pun ubat yang dibekalkan tidak mampu untuk mengawal kesakitan yang terlalu tajam dan pedih.

Jadi apa yang kita boleh lakukan adalah bersabar. Hanya sabar yang boleh menenangkan jiwa yang sedang membara terbakar. Janganlah kita menjadi seperti api yang turut membakar benda-benda lain disekitarnya. Sebaliknya jadilah kita seperti air yang boleh memadamkan kebakaran.


1 comment:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top