Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Wednesday, December 23, 2009

Aku nak kereta!!!

Panas. Panas meluap-luap. Itu yang aku rasa dalam hati aku yang saban hari rasa tak puas hati je bila mula berpikir pasal benda ni.

Kereta.

Bukan lagi kemewahan tapi keperluan. Untuk orang yang selalu bergerak macam aku ni kereta amatlah diperlukan. Turun jumpa orang sana. Pergi tempat ini. Bawak orang itu pergi sini. Macam-macam kerja lagilah. Aku meluat guna pengangkutan awam. Lembab. Tak efisyen tapi komisen nak lebih. Sialan.

Di saat-saat kecemasan itulah masa bas dan teksi tak ada. Tren dan komuter sangat ramai orang bersesak-sesak macam ulat mayat. Dah tu jalan lembab pulak ala siput khinzir. Itu semua buat aku hangin satu badan rasa nak keluarkan ‘fire’ macam Ultraman Taro.

Apakan daya aku bukan anak menteri, anak doktor, anak jurutera, anak tauke balak, anak YB yang boleh bagi kereta untuk anak diaorang. Sedangkan aku tengok mereka-mereka tu tak lah menggunakan kereta sesibuk aku. Patutnya bagi kat aku kereta mereka tu. Hidup ini tak adil.

Benci. Benci. Benci!!! 2h37jx3.jpg

Bertambah kadar kordial sirap dalam darah bila kita nak pinjam kereta mereka mulalah bagi 1 juta alasan dimana 99% daripadanya tak masuk akal bodoh diaorang. Tak siapa nak tolong kita bila kita susah. Sedihnya.

Hati mula menjadi bengkek dengan tiba-tiba bila tengok budak muda-muda dah pakai kereta. Kereta mahal-mahal pulak tu. Rasa nak sekeh je kepala budak-budak hingus meleleh ni. Kaya tak sedar diri. Aku menjadi mangsa keadaan dan situasi.

Apakan daya mak bapak aku tak mampu untuk belikan satu kereta untuk aku. Belum cukup status kewangan untuk keluarga aku tambah lagi satu kereta. Otak aku bertambah tertekan. Rasa meletup-letup bila Reader’s Digest hantar berdozen-dozen surat-surat menipu ke rumah mengatakan ada peluang menang kereta mewah la, bas kilang la, lori sampah la, jengkaut, traktor, steamroll dan sebagainya yang semestinya menipu. Sialan. Aku tak percaya.

Benda ni aku dah bawak cakap perlahan dengan mak aku. Pelbagai alasan diberikan. Alasan yang paling kuat adalah kewangan yang aku memang tak dapat nafikan. Aku nak beli kereta terpakai pun dia tak bagi dengan alasan kurang munasabah dan munasarawak. Apatah lagi kereta baru yang jauh lagi mahal harganya. Kalau nak beli baik yang baru, katanya. Itu sebab tak pandai tengok dan baca kereta terpakai. Member aku yang beli kereta terpakai ok jer. Siap cantik lagi kereta tu. Apakan daya. Bengkek bertambah besar dan membesar. Nak maintain satu kereta yang ada sekarang pun seksa. Bodoh punya kereta. Macam-macam masalah. Bodoh punya masalah.

Berapa lama lagi untuk aku punya kereta? Hah???  2lscr2r.jpg

tukang tulis

7 comments:

kk said...

hikhikhik,adoilah..sabar lah sikit.tak lama lagi ade lah kete tu..

si manes yaya said...

huhu sabo la yek..
ble ada rezki lebey dapat la ko pakai kete..
cam abg aku pon sebok nak kete..
tapi ayah aku x bagi..
wlapon skang dy ngah keje, tapi x lame lagi dy nak sambung degree dy.. so ayah aku cakap last2 nti ayah aku gak y kena sambung bayo..
so sabo yek..
doa manyak2 di murah kan rezki..
amiiinnn....

Tukang Tulis said...

hmm.. aminnn jugak laa...

si manes yaya said...

oit cam x ikhlas..
mcm mane nak dapat =P

syud said...

jangan2..
kalo die ade kereta org brtambah susah hati..
mane die pegi org xtau...
ntah sape2 ntah die bawak...
pukul brape balik...
duit die brtmbah habis...

no way...
buat ms ni die jgn ade kereta dlu...

Tukang Tulis said...

abis tu camne yg nak bwk dia gi mkn kat luar? camne nk bwk dia gi jalan2?
kalo kecemasan ke hape ke mane nk dpt kenderaan?
camne? camne? camne?

azwa amani said...

bace entry ni adik rasa nak gelak guling-guling....huhuhuhu

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top