Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Friday, December 11, 2009

Untuk mak bapak yang ada anak

lk_01.1 Hari ini aku tengok perangai budak-budak makin hari makin teruk. Kebiadapan melantun-lantun. Bila aku keluar ke jalanan, aku nampak tak ada lagi hormat menghormati. Keruntuhan moral bak tsunami remaja. Lemah penggunaan mental dan akal yang tuhan bagi. Pupus keindahan akhlak sudah semestinya. Budi bahasa tandus bak Sahara. Semua rosak…rosak!

Bila aku bukak Facebook pun aku terkejut tengok budak sekelas dengan aku yang luarannya baik dan bersopan boleh letak gambar dedah sana sini tayang badan. Baju rasanya tak sampai 2 meter kain. Memang sesuai buat alas meja atau alas kaki. Ambil gambar pulak dekat club dan bar. Carlsberg, Heineken, Tiger bersepah sini sana. Posing dan lentoknya mengalahkan model iklan ubat nyamuk. Badan seksi sikit dari anjing laut je pun. Hati aku sedih. Pilu. Bukan situ tempatnya budak Melayu seperti kita.

Tak payah jauh la. Budak zaman sekolah aku dulu pun perangai lagi langsi dari samseng Cina dan kongsi gelap Botak Chin. Kecik-kecik dah melawan cakap cikgu, orang tua. Mak bapak dia macam mana agaknya? Aku kekadang terasa nak aje cari siapa mak bapak budak ni. Tak tahu cara nak ajar anak ke sampai anak jadi kurang ajar? Ataupun terlebih belajar sampai diajar yang bukan-bukan? Gampang bangat.pelajar-rokok

Mungkin mak bapaknya kerja tahu bersedapan buat anak je tak? Nak besarkan anak tak ada hal. Sumbatlah makanan apa pun janji besar dan hidup. Jangan mati sudah. Tapi soal nak didik tu di mana letaknya? Tugas guru? Itupun kalau anaknya tak ponteng sekolah. Silap-silap mak bapaknya pun sama je perangai ataupun lagi teruk. Mana tumpahnya kuah-kuah busuk kalau tak ke anak-anak bajingan ni. Kalau sekadar didik anak tu bagai melepaskan batuk di tangga, baik mati masa kecik la. Sekurang-kurangnya dah besar tak ada lah menyusahkan orang awam bila dah dapat hidup.

Sekarang menggunung kes-kes rogol, ragut, rempit, rompak, dan spesis dengannya yang tak ada moral, etika dan berlawanan fitrah manusia biasa. Tiap-tiap hari masuk surat khabar berita nenek tua mati diragut. Budak bawah umur dirogol. Pelajar dibunuh. Gaduh sana. Belasah sini. Pukul itu. Tibai ini. Apa lu orang pikir dunia ni bapak lu punya??? Gua dan mat-mat lain nak hidup aman damai lu tau tak!!!

clubbingAnak luar nikah yang jumpa kat tepi longkang tu rasanya perangai lagi mulia dari anak yang ada mak bapak tapi perangai hina serupa iblis. Syaitan suka la geng dia dah bertambah ramai. Maka misi dia menyesatkan manusia pun berjaya la hendaknya. Aku cukup tak puas hati tengok sifat seekor demi seekor ‘binatang’ yang bermukakan manusia ni. Rasa-rasa nak jelmakan jadi bolasepak dan sepak puas-puas sampai kempis. Kalau meletup bola tu puas hati sikit.

Semuanya berbalik kepada mak bapak. Kalau dah buat anak tu pandai-pandailah didik agar jadi ‘orang’. Bukan jadi ‘sialan’ yang bakal di caci maki orang-orang yang benci mata memandang. Didiklah dengan agama. Terapkan nilai-nilai murni. Kalau tak dapat didik anak tu dengan sempurna, cukuplah dengan perbetulkan dulu khilaf diri sendiri. Sebab biasanya mak bapaklah yang jadi Setan dulu sebelum melahirkan anak Setan! Mak bapak tu role model yang pertama diikut anak-anak. Kalau perangai mak bapaknya macam haram, maka pekerti anaknya pun turut macam haramlah walaupun hakikatnya halal sekalipun.

Jangan sampai jadi anak ‘halal’. Semua yang haram pun di’halal’kan jugak. Macam zaman nak kiamat sekarang ni…

*****

p/s: Sememangnya aku marah dan menyumpah dengan situasi sekarang. Ada siapa berani pangkah? Itulah realiti manusia akhir zaman sekarang ni. Jalang dan sampah. Keluarlah dan lihatlah ke jalanan untuk berjumpa dengan kelakuan keji ‘binatang-binatang’ itu sekalian…

1F132A9AFE17D7B1CE3F70C26CF914B4

4 comments:

teharadzuan said...

nsib bek saya tak mcm nihh
selisih malaikat 44

Tukang Tulis said...

nauzubillah....

nurayunni said...

YA ALLAH,tunjukkan lar aku jalan yang lurus..Amin..

Jibek said...

100% setuju

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top