Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Saturday, December 5, 2009

Maskara Penutup 2009

maskara18

Penangan MASKARA. Aku sengaja balik ke UIA awal-awal pagi. Lebih kurang waktu orang-orang bekerja dah masuk ke pejabat. Kalau aku duduk rumah mustahil untuk aku sampai ke program ni. Pagi tadi aku agak meletup bila orang yang janji untuk pergi Maskara sama dengan aku dah melencong ke tempat lain. Katanya tak sempat nak kejar balik. Aku mencarut beberapa patah berkataan di dalam hati.

******

Aku sibuk gegar kawan-kawan aku. Sama ada di UIA atau di Facebook. Boleh tahan la jugak kredit yang Celcom untung. Kot-kot ada yang berminat nak teman aku ke Rumah Pena malam ni. Sebenarnya aku hanya perlukan sesiapa yang ada kenderaan je. Agak susah untuk jumpa kenderaan awam di sana. Nasib baik ada seorang kawan ni bagitahu yang dia akan ke Maskara juga malam ni. Maka tak ada la berlaku konsep memanipulasi disini.

******

Pukul 8.30pm aku tumpang kereta Myvi kawanku ke Rumah Pena. Dalam pukul 9pm aku menjejakkan kaki di rumah yang aku selalu tengok tapi tak pernah singgah tu. Aku redah jalan rumput yang bersuluh cahaya dari rumah itu. Lampu jalan dah mati agaknya. Aku lewat setengah jam. Sekarang ni waktu rehat. Kelihatan orang-orang yang ada muka macam penulis buku, pembaca buku, penyemak dan pemain muzik. Sebab dia tengah pegang gitar. Kepandangan juga sekumpulan mat-mat Indie yang tengah meniup asap rokok berkepul-kepul ditembak cahaya dari dalam rumah. Maca asap kereta api zaman Jepun.

******

Ada penjual buku sedang sibuk mempromosi buku-buku terbaru. Ada juga si laki dan si perempuan yang sibuk melahap bihun goreng, kentang goreng dan air berkarbonat. Sungguh nikmat sekali. Sempatlah beramah mesra dengan beberapa orang penulis antaranya Lt. Radzi, seorang penembak tepat. Aku dapat buku antologi puisi percuma dari dia. Kawan aku sempat beli buku Badrul Bambi dan sempat dapat autograf dari penulis buku tu, Kak Rai. Oleh sebab aku tak berapa kenal orang-orang di sini, maka aku pun buat muka selenga. Lebih kurang sama macam mat-mat Indie yang bersepahan di sini jugak.

******

Ada yang menyanyi, berpuisi, bercerita, berceloteh dan mengarut. Tak kurang juga lawak kurang pandai yang sekali-sekala menggamatkan suasana dalam rumah itu. Dalam pukul 11pm, selepas aku habiskan RM 15 untuk beli buku di situ, aku dan kawan aku beransur pulang ke UIA tercinta. DIharap Maskara akan datang lebih meriah dan sempoi. Letak makanan tu banyak sikit.

p/s: Sebelum balik singgah Tupai-Tupai minum air lobak susu sambil berborak dengan seorang editor di sebuah syarikat penerbitan. Umur 22 tahun. Tapi dah pakai kereta. Aku cemburu.

1F132A9AFE17D7B1CE3F70C26CF914B4

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top