Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Wednesday, December 9, 2009

sedarkan diri sebelum bersuara

Hari ini hati aku panas. Kalau siram air sejuk pun belum tentu boleh keluar stim yang mengeluwap. Panas mak! Auww! Aku benci orang cakap tak serupa bikin. Tak ada prinsip diri. Tandus pegangan hidup. Bercakap ikut sedap mulut dia yang tengah kunyah keropok tu. Tak pernah pun pikir sakit hati orang lain ni tahap kritikal ke, kecemasan ke, ICU ke, nyawa ikan ke atau pun selamat dikebumikan. Keropok tu kunyah telan, kunyah telan. Kesian aku tengok keropok tu. Agaknya kalau aku bagi selipar jepun pun dia kunyah telan jugak. Tapi liat-liat sikit tu biasalah. Made in Japan la katakan. Produk jepun memang tahan lasak.

Aku bersungut dalam hati. Marah. Menyampah.

Salah ke aku panggil orang yang bakal jadi isteri aku tu ‘bini’? Haram ke aku panggil insan yang bakal jadi mak mertua aku tu ‘mak’? Panggilan ganti nama diri tu bukan senang untuk aku lafazkan semudah mengunyah lalu menelan keropok yang macam yang kau tengah buat sekarang. Apa hak kau untuk komen aku sedangkan kau pun buat perkara yang serupa? Dasar keling cakap membelit macam ular.

Hukum bunuh ular itu harus. Patut ke aku bunuh je mamat ni macam ular jugak? Hmm…

Aku ada hak asasi untuk cakap apa jua pun berdasarkan artikel kebebasan bersuara (freedom of speech) dalam Perlembagaan Malaysia. Kalau tak percaya jangan percaya. Aku tak paksa pun. Buang karan cas-cas positif aku aje. Kerna itu aku emosi. Badan penuh dengan cas-cas negatif. Berbahaya.

Kenapa kau boleh merujuk bakal isteri kau dengan gelaran ‘bini’, ‘ma’am’, ‘orang rumah’ dan sinonim dengannya sedangkan kau pun belum bernikah jugak? Kahwin jauh sekali. Bersanding entah bila. Tunggu dipaksa agaknya. Sama macam aku jugak status kau tu beb. Tak ada beza pun. Kalau kau dah cukup kumpul duit silalah kahwin. Kenapa kau masih simpan anak dara orang lain? Nak buat orang pekasam? Tunggu sampai betul-betul masam macam tapai basi? Buek joghuk pun sodap!

Tak perlu nak banding dengan aku yang masih mengumpul duit ni. Setidaknya memang sahih aku serius dengan hubungan aku. Jadi aku punya hak untuk berkata apa pun tentang urusan kehidupan aku. Kau tak layak komen tentang perkara yang kau sendiri buat. Malu la sikit bila bercakap tu. Cermin muka kau sebelum mengata orang lain. Sedar perkataan-perkataan kau tu buat aku mentafsirkan kau tak sedar diri. Itulah hakikat yang benar belaka.

Aku tak terima komentar seseorang kalau orang tu sendiri buat benda tak serupa bikin. Baik diam saja dari menyakitkan hati aku yang belum terubat ni.

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top