Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Friday, December 25, 2009

Christmas Night Out

Aku masih ingat lagi waktu tu hari tengah petang meremang. Duduk melepak dekat warung jual Bihun Sup Utara di belakang UIA. Bihun dia banyak isi. Kenyang la makan dengan nilai RM 3. Berbaloi-baloi. Tiba-tiba henset aku keluarkan bunyi rock dia. Tanda ada panggilan yang masuk dan tertera nama Nurdin.

Hello…hello…!”

Aku malas nak tulis dialog perbualan tapi gayanya lebih kurang nak ajak aku pergi merayau la malam Krismas ni. Aku pun dengan kurang pasti mengiyakan saja pelawaan Nurdin tu. Tengok-tengok la nanti.

*****

Toyota SE menunggu aku di depan pagar besar. Nampak kelibat Nurdin dengan seorang lagi yang aku tak pernah nampak muka ditempat duduk pemandu. Lepas menunaikan urusan-urusan yang sepatutnya di dalam kampus, kami pun menuju ke destinasi lawatan yang pertama, Taman Ibu Kota.

DSC01332Perlawanan malam tu tak sengit langsung. Hanya beberapa biji bola snuker yang masuk dengan tak sengaja. Tolak dan tolak lagi bola lebih kurang sejam. Kawan Nurdin, Fadzil Nor menunjukkan bakat dan skil tumpulnya sehingga dia dapat rank yang teratas, Mahmud dapat tempat ke-2 hasil jaringan orang lain. Aku pulak dapat ke-3 sebab saja nak kasi can. Nurdin pula terpaksa berpuas hati dengan tempat ke-4. Nasib baik ada nombor la jugak walau dapat tempat terakhir.

DSC01335 Jalan sesak boleh tahan jugak. Terutamanya kat kawasan-kawasan tumpuan pelancong seperti kat Bukit Bintang, KLCC, Times Square. Sambil-sambil tu tengok la jugak mat-mat dan minah-minah saleh yang mabuk tu terbongkang dan jalan melintas jalan dengan terhuyung-hayang. Kalau langgar pun mesti dia tak rasa sakit. Siapa suruh kau mabuk. Bodoh! Sangat bodoh!

Destinasi seterusnya menghala ke kotaraya Kuala Lumpur. Toyota SE memecut melepaskan asap hitam pekatnya dengan deruman yang memekakkan telinga. Bayangkan perasaan orang yang terpaksa duduk dalam kereta tu mesti hangin satu badan. Kereta berhenti di tepi jalan berbatu-bata Dataran Merdeka. Banyaknya kutu rayau membiarkan diri mereka menjadi kutu di merata tempat. Dataran dah jadi tempat manusia melihat manusia yang tak macam manusia. Ada yang pakaian macam pengemis, ada yang saje tunjuk tayang kereta yang tak berapa nak cantik. Macam-macam lagilah perangai dan peel. Layankan saja.

DSC01341 DSC01342

DSC01336 Jalanraya penuh dengan sampah-sampah seperti tin berkarbonat, air-air setan, belon-belon, spray pekebenda entah yang keluar macam buih-buih tu dan pelbagai jenis sampah sarap. Nasib baik belum keluar bau lagi. Kesian gile mat bangla Alam Flora kena kerja lebih masa. Patutnya ini waktu tidur diaorang kot. Lepas tu banyak lepak di kedai mamak minum air dan berborak saja sampai lah masa berlalu…

Dekat-dekat nak habis subuh tu baru la kitaorang balik. Mata sorang-sorang dah macam kena tumbuk dengan ahli gusti. Yang jadi macam mata beruang panda pun ada jugak. Hari Krismas dihabiskan dengan berdengkur dan bergolek-golek memeluk bantal busuk. Nyam… Nyam… Kroh.. kroh…

tukang tulis

 

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top