Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Monday, December 14, 2009

Manusia produk

cyborgUntuk apa manusia diciptakan sebenarnya? Untuk tuhan atau untuk manusia tu sendiri? Aku rimas dan lemas mendengar kenyataan orang itu adik orang ini. Manusia di sana menjadi mentor manusia di sini. Insan begini mendidik orang begitu. Berkhidmat macam taraf hamba dan memberi layanan memenuhi nafsunya. Nafsu bukan sekadar seks. Boleh jadi nafsu makan. tidur, main ping pong dan sebagainya. Jangan silap tanggapan disini ok?

Bagus sangatkah yang mereka-mereka yang menjadi superior di sana? Semua manusia pun ada kelemahan dan kekurangan. Hanya ego masing-masing yang mempamerkan kelebihan dan kekuatan. Semua nak tunjuk hebat, gah dan ke‘power’an sendiri. Masa ni mereka bertindak di luar sedar mungkin kerana hormon testosteron dah menguasai minda.

Kehebatan terserlah bila orang-orang bawahannya atau boleh dikatakan juga sebagai ‘mentee’ menjalankan tugas dengan rekod yang cemerlang.

Budak aku bagus! Budak kau tak bagus!”

“Mentee aku mantap! Tak lembab macam kau!”

Ayat-ayat biasa nak menunjukkan siapa lagi bagus dari siapa yang terlibat. Kesian pulak bagi si orang bawah. Kalau dia buat kerja sikit punya bagus, si orang atas atau mentor la yang dapat nama. Tapi kalau orang bawahnya buat silap sikit je pasti akan kena maki, hamun, sumpah, seranah dan silap-silap kena tempeleng Jawa. Kejam ya ampun.

Harap-harap la mereka ni fikir sikit hati dan perasaan orang-orang bawahan ni. Kita juga pernah jadi orang bawah. Bila kita dah jadi orang atas tu sedarlah ada yang lagi atas dari kita. Jangan syok sendiri. Kebajikan orang lain pun kena jaga jugak. Makan, minum, rokok, top-up, dan lain-lain barang keperluan lain lagi seperti Kotex yang amat penting bagi kaum pempuan terutama di saat-saat kecemasan. Ini asyik nak kenyangkan perut sendiri je siapa tak mengamuk kan? Binatang kat sarkas pun marah kan kalau buat kerja je tapi tak bagi makan. Inikan pulak manusia yang punya kepala hotak. Robot pun akan rosak kalau asyik buat kerja tak bagi rehat kan.

tukang tulis

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top