Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Wednesday, December 2, 2009

XXXI. Once upon a time… (Grade 2)

Haa… Masa ni umur aku dah masuk 8 tahun. Dah Darjah 2. Yeay! Aku masuk kelas yang paling top antara 3 kelas kat sekolah aku. Cikgu-cikgi yang mengajar pun semua hebat-hebat kalau nak dibandingkan dengan dua kelas yang lain. Cikgunya lemah semangat. Budak tahap 1 pun susah nak tackle.


Subjek Pendidikan Jasmani masih subjek kesukaan setiap kanak-kanak ribena di sini. Masa ni aku dah maju sikit. Hobi aku suka bawa komik ke sekolah. Bila ada masa lapang je aku mentelaah la komik tu. Study apa-apa yang patut. Semestinya berkongsi bersama rakan-rakan yang baru separa mumaiyiz ni. Kalau tak pun kami akan bermain ‘pemadam’. Tengok siapa yang ‘makan’ siapa. Kebiasaannya pemadam yang lagi besar akan menang.


Lagi satu aktiviti membuang masa ialah keluarkan semua alatulis dalam bekas pensil dan susun jadi kapal perang. Siap dengan peluru berpandu dan torpedo. Kecik-kecik dah berfantasi pasal perang. tak hairan la banyak pengebom berani mati sekarang ni.


Waktu rehat pulak kami akan bermain permainan tradisional, gasing. Pentas gelanggang adalah di belakang kelas. Bila cikgu keluar je gasing pun turut sama keluar. Tapi tak ada seorang pun yang berani nak putar gasing tu atas tapak tangan macam pemain gasing profesional buat. Tapak tangan masih suci agaknya.


Zaman ni boleh dikatakan aku agak ‘playboy’. Aku kawan dengan semua budak tak kira laki atau perempuan. Pondan belum wujud dalam kelas aku masa ni. Tapi aku lebih mesra belah perempuan. Siap minta no telefon rumah. Asal malam je aku call la. Borak macam-macam cerita. Masa tu otak masih bersih. Belum tahu maksud ‘sexual harassment.’


Mak aku ada mintak tolong dengan seorang budak perempuan Cina untuk tolong tengok-tengokkan aku. Naomi namanya. Amoi cun tapi badan masih leper lagi. Pengawas darjah 5. Tapi aku anggap dia macam kakak je. Kalau dia masih ada sekarang itu cerita lain. Waktu rehat aku ada kuasa ‘veto’ untuk makan dalam kelas. Sebab ada kakak pengawas jaga aku. Budak-budak lain tak komen apa-apa sebab belum belajar topik hasad dengki.


Guru Bahasa Melayu aku, Cikgu Norlela. Cikgu yang aku paling sayang. Last aku jumpa dia tahun 2000 dan rupa paras masih sama. Dia ni boleh dikirakan mak angkat aku la. Boleh tahan jugak aku rapat dengan dia dulu. Boleh dikategorikan sebagai bodek. Kepintaran aku memanipulasi masih mantap kalau nak dibandingkan dengan budak lain yang sebaya tapi otak masih di tahap tumbesaran.


Waktu petang pulak aku pergi sekolah agama. Tapi start darjah 1 sebab tahun lepas aku tak sekolah agama. Budak-budaknya pun muda setahun jagung dari aku. Tapi aku masih maintain ‘cool’ tak nak tunjuk senioriti di sini. Kebanyakkannya datang untuk main-main. Ada juga yang bawak permainan dan teddy bear. Pemikiran masih di tahap kanak-kanak berusia 1 digit. Mak bapaknya tak periksa ke apa yang ada dalam beg anak mereka?


Result kedua-dua sekolah boleh tahan. Tapi sekolah pagi tak cemerlang sangat sebab duduk dalam kelas top. Persaingan sengit di situ. Sekolah agama pulak aku pun tak tahu result dapat berapa. Tak ingat ada belajar atau tidak. Yang penting ialah kegembiraan. Siapa yang jadi ustazah masa tu memang sangat sabar dan tabah menempuh cobaan.


bersambung darjah 3....

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top