Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Friday, December 4, 2009

XXXIII. nak derma ke tak?

Masa aku balik dari masjid tadi, sedang aku berjalan ke arah kereta aku nampak ada musafir ni pergi dari sebuah ke sebuah kereta yang lain. Mintak sedekah agaknya. Abah pulak lambat. Entah pergi tandas berhajat agaknya. Tinggallah aku dengan mak aku kat dalam kereta. Tiba-tiba datang musafir tadi bagi salam. Aku pun jawab la salam tu. Baru keluar dari masjid takkan tak boleh jawab salam kot.


Dia mintak derma. Sambil menunjukkan dokumen nak bina surau ke masjid lebih kurang gitu. Aku pun seluk dompet aku. Ada RM 1. Mak aku pun hulur RM 1 gak. Nak bagi banyak-banyak kitaorang pun tengah sengkek. Aku hulurkan RM 2 kat musafir tu sambil katakan ikhlas. Dia kata tak ada resit RM 1. Yang ada cuma resit RM 5 dan RM 10. Apa maksudnya disitu? Adakah dia bermaksud:-


1) Dia tak dapat nak bagi resit dengan jumlah RM 2
2) Dia mintak tambah lagi kurang-kurang pun RM 5 la.


Aku cakap tu aje yang kitaorang boleh bagi. Lain la kalau bapak aku tauke balak. Aku derma selori balak untuk buat surau. Musafir tu pun berlalu.


Apa yang aku nak katakan, kadang-kadang cara dan tingkahlaku mereka buat kita timbul rasa kesian. Baik pengemis mahupun peminta derma. Kita jadi tak sampai hati bila mereka meminta-minta. Masih wujud rasa simpati dan prihatin.

Namum ada jugak orang yang halau je mereka macam halau binatang. Kekadang siap ada yang maki hamun lagi. Tak cukup boleh tambah pakej hina-dina. Menampakkan sifat keperibinatangan dan keperihaiwanan.


Kalau tak nak derma tu cakap aje lah maaf sebab tak dapat derma. Ni seboleh-bolehnya nak usir manusia kategori malang tu tu untuk tak pasal-pasal dapat maki percuma. Pedas lagi kalau ditambah cili.


Mana kita tahu nasib kita esok tulat pulak camne? Entah-entah kita pulak yang mintak derma kat si peminta sedekah tadi. Katalah tiba-tiba mamat tu jadi kaya kan. Dapat kutip derma RM 1 juta. Jadi jangan terkejut kalau orang tu maki kita balik. Lagi pedas dari wasabi.
maj5hw.jpg
Muhasabah la diri anda~

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top