Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Friday, November 27, 2009

XXV. Islam itu perjuangan sampai ke mati!!!

hari ini umat Islam dari seluruh dunia berkumpul di padang Arafah. tanah haram bagi orang-orang Islam (maksudnya orang bukan Islam haram jejak kat tempat ni!). tempat pertemuan pasangan kekasih pertama dunia, Adam dan Hawa. hari di mana Nabi Ibrahim diperintahkan Allah untuk menyembelih anakandanya Nabi Ismail. lalu digantikan dengan seekor kibas.


detik-detik keagungan Islam bermula disini. sejarahnya. kegemilangannya. penyebarannya. suatu epik masa lampau yang benar terbukti kesahihannya. sesungguhnya Islam itu agama yang terbukti kebenarannya sejak terciptanya manusia pertama di dunia.


hari Arafah. hari pengabdian manusia-manusia yang menganuti agama samawi ini dengan menunjukkan sifat-sifat kehambaannya. hari manusia-manusia berkumpul dengan satu warna, putih. warna yang simbolik kepada kedudukan setiap manusia adalah sama disisi tuhannya. warna perpaduan dan kekuatan agama yang diredhai Allah ini.


jihad_horsehari Arafah. hari semua manusia merasai ujian kepanasan padang pasir Arafah. hari penyucian dosa yang bertimbun-timbun sepanjang hidup mereka. hari malaikat bersama-sama jemaahnya beribadat pada tuhan yang Esa. mereka turun dari langit tuhan dengan laungan ‘Labbaik!’ Laungan makhluk-makhluk ciptaanNya dengan keazaman yang kukuh. Laungan yang membawa makna “Kami datang kepadaMu wahai tuhan kami!!” Laungan yang menggegarkan tujuh petala langit dan bumi mengisytiharkan pengertian Hamba yang agung manghadap Tuhan yang Maha agung.


simbol pengtauhidan yang mengakui Allah itulah penguasa setinggi-tinggi langit dan serendah-rendah bumi serta segala isi di antaranya. hari pengharapan semua manusia-manusia agar menjadi calon keredhaan Allah dunia akhirat.


ketika inilah manusia berebut-rebut mencari tuhan setelah lama lalai dan leka dengan nafsu-nafsi duniawi. mereka datang bergolok bergadai harta benda yang dikumpul bertahun-tahun. semata-mata untuk menjejakkan kaki di bumi para anbiya, para rasul, para sahabat, para ulama dah pusat dunia ini. mereka pasrah tinggalkan nak bini dan keluarga demi manyahut seruan maha agung. mereka telah menetapkan iman mereka untuk menyerahkan segala-galanya atas nama Tuhan yang satu.


islam-jihad-flag-al-rayajpgmereka telah bersumpah untuk menjadi pejuang tentera Fi-Sabilillah! andai mati, mayatnya di angkat syahid. suci tak perlu dimandikan. diangkat terus ke langit menjadi kalangan ahlil jannah…
pejuang-pejuang seperti ini makin hilang di dunia. makin pupus di telan arus zaman. makin lenyap berikutan makin jauh jarak dari zaman Muhammad  s.a.w! hilang pedoman selama lebih 1400 tahun. dugaan Tuhan pada manusia alaf baru.


wahai saudaraku. bangkitlah! gagahkan dirimu yang kian lemah itu. kukuhkan kembali tiang dan tembok kota gah Islam! bina kembali laungan ‘Allahuakbar!’ dan ‘Lailahaillallah!’ konsep kesatuan Islam yang jitu. Naikkan kembali semangat pemuda pemegang panji-panji dengan kalimah ‘Lailahaillallah!’ Hidupkan kembali keistiqamahan Sunnah-sunnah dengan kalimah ‘Muhammad Rasullullah!


tunjukkan pada kafirun bahawa kita masih hidup dengan dua kalimah syahadah yang agung itu! kalimah penentu kita akhir dengan syurga atau neraka membara! kalimah yang disematkan tauhid rubbubiyyah! bersama dengan agama abdi rabbaniyyah! beserta kalam uluhiyyah…


bersamalah kita berdiri gagah. mengangkat pedang keagungan Islam sejak sekian lama. berbanggalah kita lahir sebagai pejuang agama. sekiranya diberi pilihan antara maut atau manjadi kafir, maka pilihlah hujung pedang didadamu dengan yakin bahawa kalimah syahadah itulah kemenangan yang jelas dan nyata.


p/s: andai berdiri, banggalah kita menegakkan Islam. andai jatuh, bangkitlah semula memacu kuda perangmu. andai syahid, Allah redhai kita penghuni syurga…

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top