Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Monday, November 23, 2009

XX. lagu itu imbauan

lagu itu umpama coretan kata-kata. luahan sang pujangga. lalu senikatanya ditulis. lantas menjadi lirik. sungguhpun kadangkala kata-kata tak dapat mencurahkan semua isi hati, namun itulah medium yang tidak kurang hebatnya digunakan oleh sang teruna untuk mencairkan hati si dara jelita. masih laku lagaknya.
aku bukan nak kata apa la. cuma dalam hidup aku ni, aku umpamakan setiap peristiwa yang berlaku atas diri aku, ada lagunya yang tersendiri. kata mudahnya: sesetengah lagu tu dimainkan atau kedengaran ketika peristiwa tu berlaku. ambil contoh. lagu Glenn - Januari, lagu ni tengah hangat diputarkan di radio dan pada masa ni jugaklah aku di‘reject’ oleh seorang gadis (gadis ker???)yang aku pernah minat tahap dewa cinta. jadi, setiap kali aku terdengar lagu ni dimainkan, maka dengan sepantas kereta F1 aku akan mengimbau kembali kenangan aku yang bodoh bercinta waktu tu. damn!
contoh-contoh lagu lain yang mempunyai peristiwa tersendiri (yang mana aku ingat la):-
Westlife – Album Coast to Coast – masa aku kat studio kelas seni Form 1 (2001)
Maroon 5–This Love – Kawad kaki peringkat kebangsaan kat Shah Alam (2004)
BPR- Aku Hanya Serangga – birthday celebration sepupu aku kat Klang (2004)
Keranamu Malaysia – persembahan hari merdeka (2004)
Green Day-American Idiot Album – sepanjang aku sekolah Form 5 (2005)
Cokelat-Karma – sepanjang aku ikut bapak aku gi urusan kat Putrajaya (2005)
Brothers-Selamat Berjuang – sepanjang program motivasi yang aku join tahun 2006
Dewa 19-Sedang Ingin Bercinta – masa aku jadi cikgu kat SKTTDI 2 (2006)
IIUM Song – Time aku gi Taaruf Week (syahdu beb!)
M. Nasir-Kau Ratnaku – Program Pengurusan Persatuan kat Genting (2009)
hmm. ada la beberapa lagi yang aku tak dapat nak recall sekarang. tapi yang pasti, kalau aku terdengar lagu-lagu tu, aku mesti teringat balik peristiwa-peristiwa yang berkaitan dengannya. =)

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top