Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Monday, November 30, 2009

XXVIIII. Once upon a time… (Grade 1)

tiba-tiba aku terasa nak tulis balik kenangan aku masa aku darjah satu. SRK Jalan Bellamy. itulah nama sekolah aku dari darjah satu sampai darjah tiga. pastu aku dah pindah sekolah lain.

terletaknya sekolah ni dekat dengan istana negara. padahal aku tak pernah nampak pun Agong lalu berdekatan. mak aku jadi cikgu kat sekolah ni dulu. tu yang aku end up masuk sekolah ni. tapi masa aku masuk sekolah ni mak aku pindah pulak sekolah lain. hampeh sungguh.

aku masih takut untuk bergaul dengan kawan-kawan. tiap-tiap hari waktu rehat dan selepas habis sekolah aku akan panjat kerusi kayu dan call mak aku kat sekolah baru dia. rindu. padahal hari-hari jumpa. manja lagi time tu. sekarang baru belajar berdikari.

nak kata aku pandai masa darjah satu takde la sangat. aku tak fikir pun yang aku tengah belajar. cikgu bagi latihan aku buat. suruh lukis aku lukis. suruh buat itu ini aku buat aje tanpa berfikir kenapa cikgu suruh aku buat benda-benda sedemikian?

mungkin sebab mak aku dah biasa bagi macam-macam latihan kat rumah. kebanyakkannya Matematik la. aku pulak suka mewarna. melukis memang hobi aku. watak utama adalah Doraemon dan Goku. zaman tu tengah top komik tu. memang pujaan hatyku.

waktu Pendidikan Jasmani adalah subjek kesukaan setiap pelajar. permainan kegemaran ialah badminton dan bolasepak. adalah sekali dua main ‘roundes’. game ni macam ‘baseball’ dan ‘softball’. yang pasti lepas pukulan kena bola, kena lari keliling padang. penat la bodoh. ingat budak umur 7 tahun kuat sangat ke? pelajar yang tak bawak baju sukan akan di denda oleh cikgu. kutip sampah ke. lari keliling padang ke. sama macam main ‘roundes’ gak. bezanya pakai baju sukan atau tak. paling teruk kena cuci jamban ke. kecik-kecik lagi cikgu dah layan budak-budak macam banduan penjara. zalim ya amat.

kring!!! waktu rehat untuk tahap 1 pukul 10.15am. tak cukup senaman waktu Pendidikan Jasmani. waktu rehat main kejar-kejar lagi sambil ‘spray’ aiskrim ‘pop’ yang tak beku kat kawan-kawan. satu 10 sen. bukan nak buat makan benda tu. kecik-kecik dah pandai membazir. habis rehat je badan dan baju melekit kena gula aiskrim ‘pop’.

aku masih ingat lagi hari tu. hari anugerah cemerlang. cikgu suruh aku amik hadiah. aku tanya kenapa kena amik hadiah? cikgu cakap aku pandai. cemerlang dalam ujian. eh, bila masa aku amik ujian? tak sedar pun. aku dapat tempat kedua dalam kelas masa tu. celaka punya budak. ada yang lagi cemerlang dari aku. budak tu anak cikgu jugak. cikgu Bahasa Melayu. aku benci cikgu tu. bajet body lawa sangat. pikir dirinya Angelina Jolie. anak dia pun bajet bagus jugak. gila pangkat masa tu. rasanya sekarang dia main kriket untuk squad kebangsaan.

indahnya zaman tu. zaman penuh dengan keceriaan dan permainan. tak sedar ada exam. tahu-tahu je dapat hadiah anugrah cemerlang. kalaulah sekarang kat universiti pun macam tu jugak. tahu-tahu dah graduate. mengarut dah aku ni.

bersambung…Grade 2

2 comments:

Unknown said...

panjangnya..ada sambungan plak :)

Shuq Faqaţ said...

eh ada... nantikan sambungannya.. kekal setia bersama blog saya...
XD

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top