Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Sunday, November 15, 2009

XV. apa kaitan blog dan ilmu?

hobi terbaru aku minggu ni. melayan blog sendiri dan blog orang lain. rasa best pulak layan blog orang lain. rasa macam blog sendiri kurang umph! yang komen pun ciput-ciput je. rasa jeles tengok blog orang lain berderet-deret orang komen bagi pendapat.


tak nafi la bahawa post dieorang tu best. bagus. even aku pun rasa nak komen jugak. tapi tak pe la. tunggu la satu masa nanti blog aku ni pulak jadi tumpuan manusia. hahaha. amin!


sekarang baru aku sedar kelebihan blog ni. gaya bahasa yang sempoi, selamba (walaupun masih ade jugak orang yang sangat malas menaip sampai bahasa lebih simple dari bahasa SMS. susah nak baca la bodoh!) standard la blog panjang berjela-jela. kata guna bahasa penuh. kite kan MELAYU! apa gunanya Dewan Bahasa Pustaka?


aku mungkin bukan di antara orang yang terawal untuk mengatakan banyak sangat ilmu yang aku dapat daripada membaca blog blogger-blogger lain. selama ni aku pikir blog ni hanya untuk suka-suki. isi masa lapang. kadang-kadang tu tulis pebenda ngarot ntah! luahan hati. diari internet. tempat tak puas hati etc.


tapi blog bukan sekadar tu. kau hanya akan dapat ilmu bila kau baca blog-blog yang ilmiah! blog yang membincangkan isu-isu semasa. kes hukum hakam hakim. kemaslahatan ummah. macam-macam lagi la. tu pun bukan semua sumber tu betul dan asli. ada jugak yang ‘gunting dan tampal’ dari blog lain.


ade jugak orang yang bagi pendapat sendiri macam dia dah buat kitab 1000 bijik! makan akan keluar la banyak hadith-hadith dhaif dan dalalah yang dieorang rreka sendiri dengan bersanadkan kepala bapak dieorang! bodoh tahap babun! ntah la. mungkin dieorang tak sedar akan kesan kalau ade orang yang main tangkap muat, orang yang malas nak siasat kesahihan, orang yang plagiat dan lain-lain bila mereka-mereka ni quote ungkapan demi ungkapan dari sumber yang salah ini.


akhirnya mereka secara tak langsung telah menyebarkan satu sumber yang palsu dan karot! benda ni sangat-sangat bahaya kalau berkaitan dengan hadith, sunnah, mazhab, atau ape-ape yang berkaitan dengan agama. isu-isu agama jangan buat main. jumpa tuhan nati pandai-pandai la kau jawab! silap-silap dalam kubur lagi malaikat dah tanya ape yang kau dah sebarkan kat dunia. mintak simpang woo!


so kesimpulannye ialah, dunia blog ni adalah tempat kau bertukar-tukar fikiran, pendapat, buah kepala dan minda. dia seumpama forum yang kau boleh keutara selatankan ape jua yang kau fikir. baik yang kau bincangkan, baiklah yang kau dapat!


p/s: tulis bukan-bukan, hasilnya karot-marot, tulis ilmiah, dapat pahala dan saham kat akhirat. ganjaran menyebarkan dakwah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top