Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Sunday, November 15, 2009

XVI. …masa depan?

ada tak siapa-siapa kat sini yang dah mula pikir masa depan dan tanggungjawabnya?

aku takde la kata yang aku ni berlagak tua atau macam bagus. tapi pernah tak terlintas kat benak kepala hotak kita ni yang sudah sampai masanya untuk kite mula mengorak langkah. bukan mengorek tanah. tu gali lubang kubur sendiri namanya.

ntah la. aku bukan ape. aku berfikir yang aku ni umur dah 21 tahun. parent aku dah makin tua. anytime je kita tak tahu ape yang akan jadi. dah nasib aku dapat parent yg terlebih tua. nak wat camne kan. aku dah la anak tunggul. adik beradik nk main sepak terajang pun tarak. hidup aku agak sunyi…sunyi! tapi takpe. sampai sekarang aku dah biasa hidup independent.

bila-bila parent aku sakit aku mula jadi risau. even pening ke demam biasa sekalipun. bukan aku tak puas bermanja. tapi aku sedar yang aku masih belum tunaikan tanggungjawab aku sebagai anak. aku belum boleh bagi duit hasil titik peluh keringat aku kat diaorang. reasonnya aku belum kerja. aku masih seorang pelajar tahun 2. ade 2 tahun lagi weyh!!

agak la. camne sebagai student kau nak fokus dengan study lagi, nak cari duit lagi, masa untuk famili lagi, untuk bakal bini kau lagi. tu semua bermain dalam kepala otak aku ni. seakan berpusing-pusing, menari-nari, berdansa. sayang, you can dance! bullshit!

first thing aku terfikir is aku nak kahwin. lantak la mulut-mulut yang berkata nak cakap ape. aku tahu ape yang aku buat dan tak ade orang boleh bantah. of course la aku guna logik dan akal. kalau tak sia-sia la dulu aku blaja critical thinking dengan Xifu kat matric dulu. thanks xifu! i owe you this one!

pergi jahanam orang nak kata ape. penyibuk! ade mulut-mulut yang berkata, “kau dah puas enjoy ke?” “muda lagi kot. rileks dulu.” etc.

semua tu aku ketepikan. aku rasa yang aku dah puas enjoy zaman muda. ape yang aku tak pernah try? clubbing? aku penah masuk (tak mabuk kay!) karaoke? dah beratus kali. smoke? dulu agak heavy. haha. drugs? itu bodoh melampau okay. sekarang aku rasa tiba masanya untuk aku pikir future aku pulak. famili aku. impian aku. it’s time to stop playing around.

ape lagi yang mampu aku buat? setakat ni aku berdoa jela. berikan aku ketabahan, kekuatan menempuh dugaanNya yang maha hebat nie. aku percaya Allah sentiasa bersama hambaNya yang tabah dan sabar. believe it or not!Sword-Of- Allah 1

setiap doa mesti disertai dengan usaha. kalau tak sia-sia jadinya. so ape tunggu lagi. lekas, pantas dan tuntas jayakan misi anda!

p/s: hidup hanya sekali. jangan buat benda bodoh. utamakan dulu diri sendiri. baru orang lain. selfish? yeah, sometime we need to be selfish. ni hidup kau. bukan hidup orang lain. fikir-fikirkan…

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top