Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Monday, November 16, 2009

XVII. Family comes first

“utamakan keluarga.” pesanan daripada kementerian pembangunan keluarga dan manusia. satu langkah untuk generasi zaman sekarang yang semakin jauh dari institusi pertama untuk didahulukan ini.

kenyataan tu sangat-sangat betul. aku tengok zaman sekarang ni manusia dah semakin sibuk mengejar kebendaan. keluarga ditolak tepi. ada yang sanggup buang jauh-jauh dari hidup. macam la dia boleh hidup seorang kat dunia nie. kebodohan yg mubin! (nyata)

aku rasa kadang-kadang orang putih lagi bagus dari Melayu. bukan tak suka bangsa sendiri, tapi bangsa sendiri pun tak sayang bangsa. aku baru lepas tengok cerita ‘Click’ tadi. lakonan Adam Sandler. cerita yang agak lama. tapi ada mesej yang hendak disampaikan di sana. sape-sape yang belum tengok sila la tengok. tafsir sendiri. masing-masing dah ada otak. bijak pandai la katakan.

aku story sikit la pasal cerita tu. pengajarannya jangan terlalu kejar kemewahan sampai menperjudikan keluarga. keluarga tu aset kita. bila muda-muda kau angau nak kahwin dengan pasangan kau sampai buat cerita Romeo Juliet, Laila Majnun yang gila, Titanic la apekebenda. tapi bila dah kahwin kau buat perangai pulak. apa usaha kau untuk mempertahankan integriti diri kau.

memang kita perlukan anjakan paradigma bak kata sape ntah. banyak sangat orang quote ayat tu. tapi agak-agak la bhai. keluarga bukan benda nak buat main-main. ade orang lahir-lahir dah takde keluarga. tu sebab ade betina yang dah puas buat tak senonoh dengan jantan. bila dah kuar anak pergi buang pulak. serius lagi bangang dari binatang. baik kau jadi binatang! (sori, kata-kata aku memang pedas tahap cili api. rasakan!)

abis tu anak tu bila dah besar tak dapat didikan yang sempurna. kurang kasih sayang bak kata kawan-kawan aku. memang betul pun! bagi aku bukan kurang, tapi haram tak ada langsung! kasih sayang mak bapak sendiri berbeza dengan kasih sayang orang luar.

institusi kekeluargaan tu banda paling basic dalam dunia kot. lepas tu baru kawan-kawan, masyarakat setempat dan terakhir baru masyarakat global. hoho. aku bercakap berdasarkan apa yang aku belajar. =p kalau elemen asas pun tak kukuh, camne kau nak hidup dalam dunia yang penuh lurah dendam ni? ingat, syaitan telah bersumpah akan menyesatkan seluruh umat manusia sampai hari kiamat. kalau dah kiamat baru nak sesal buat ape? dah terlambat beb. kata seorang Mat Punk.

jadi, sebelum terlambat ni la kita kena bergerak, maju ke hadapan. jangan biarkan bangsa kita ketinggalan jauh ke belakang! kalau korang sedar la…

p/s: pucuk pangkal terletak kat hati. nak seribu daya, tak nak sejuta dalih. renungkan la wahai bunga bangsaku. masih belum terlambat untuk berubah…

 

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top