Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Saturday, November 14, 2009

XIV. Apa itu keganasan?

fuh. lega lepas dah jawab soalan exam IR tadi. agak susah la beb. driver bus atau kontraktor bangunan pun belum tentu boleh jawab lagi. nasib baik aku ada la jugak isi ilmu di dada pagi-pagi buta sampai tak tido. aku tumpang kereta Mazda 3 ke CAC. sampai je tempat aku terus duduk. agak-agak dikelilingi awek-awek jugak la. bukan aku yang mintak. tapi seat aku memang ditakdirkan tuhan kat situ. layan sudah. tak ade maknanya aku suka suki nak mintak tukar seat. tak kuasa.


exam aku bermula agak-agak nak pukul 9. aku buka soalan. pergh! jawab semua. ada 3 soalan. ingatkan boleh pilih. rasa menyesal pulak aku study 3  bijik buku teks tebal macam library. kalau aku taw soalan ni yang keluar tak payah la aku buat-buat penat menyelak-nyelak buku macam level hidup untuk study. keparat namanya tu. life tarak~

soalan no 3 agak mencabar kesempoian aku dalam menjawab soalan. selalunya aku jawab ikut sedap hati. rasa-rasa ayat tu gempak aku bubuh la. janji rock! apa gua kesah kalau lecturer atau marker tak rock. rugi woo. soalan no 3 menyuruh aku membincangkan adakah kemiskinan tu penyebab kepada berlakunya keganasan? camne gua nak bincang beb? member-member sebelah semua khusyuk menjawab soalan level beribadat di bulan Ramadhan. ada pahala agaknya khusyuk jawab soalan. yang mintak kertas tambah pun ada. ape yang ditulis agaknya? karangankah? cerpenkah? novelkah? atau jilid terbaru kisah cinta Hlovate?


nak tak nak kenalah aku bincang sendiri-sendiri antara aku dengan pen. masa exam tak boleh cakap kuat-kuat. so aku kenalah berbisik dan cakap perlahan untuk berbincang tentang isu keganasan tu. bincang punya bincang. putar punya putar punya putar macam gasing kelantan, akhirnya aku telah berjaya menyiapkan hasil bincangan aku dengan pen aku. agak-agak 2 3 mukasurat gak la. pen kata sakit aku tekan dia kuat sangat.


aku pun gebang la ape jenis-jenis kemiskinan, jenis-jenis senjata keganasan dan tokoh-tokoh keganasan. siap letak lagi ape itu AK-47, Machinegun, mesin basuh, Shotgun, Minigun, Watergun yang aku selalu main kecik-kecik dulu. ganas wa cakap lu! apa yang aku tulis semestinya sesedap rasa nasi beriyani. janji siap dan enak. ada la tabur-tabur sikit resepi yang mak aku bagi. petua-petua nak amik hati si penanda dan penyemak kertas. bagi wangi sikit. macam surat cinta. wekk!


p/s: pen kata dia penat dan lapar. dakwat banyak habis katanya. siapa yang ganas!!?

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top