Al-Muqaddimah

semua frasa + subjek + predikat + nahu + dengung + lughah + balaghah + saraf + harakat apekejadah dalam blog ni aku tulis sendiri dengan menggunakan kepala otak aku sendiri atau dari pusat sumber rujukan yang
dipercayai serta muktamar. kalau nak komen sangat dialu-alukan. tafaddhal. kalau nak kutuk sila pikir banyak kali dulu sebab makhluk lain pun akan baca kutukan kau. aku ade hak nak tulis apa aku suka. ini negara bebas dengan kebebasan bersuara... sila baca dengan minda dan hati yang terbuka dan bukan terlangkup. aku sekadar menyampaikan dakwah dan pesanan serta peringatan dengan caraku sendiri...

Kipas-Susah-Mati~

لا اله الا الله محمد رسول الله في کل لمحة ونفس عددما وسعه علم الله

Friday, November 27, 2009

XXIV. the standing in Arafah

the standing in Arafah. saje aku pilih caption yang catchy sikit. belum pernah guna english lagi untuk tajuk post kan. hehe. Arafah. Sinonim dengan salah satu tempat wajib untuk dilawati dalam rukun Haji.
Arafah. tempat juga terletaknya Jabal Rahmah (Gunung Rahmat). tempat pertemuan Nabi Adam dan Siti Hawa setelah mereka lama terpisah akibat dibuang dari syuwukuf181207-5rga Allah. pertemuan pasangan kekasih pertama dunia. ada orang kata kalau nak cepat jumpa jodoh berdoalah kat tempat ni. Wallahualam.
Arafah. juga sinonim dengan Padang Mahsyar. tempat tandus dan kering ini bakal dipenuhi lebih 2 juta umat Islam setiap kalinya tiba musim Haji. Aku ada la pengalaman sikit-sikit sebab aku dah pernah buat haji. tapi tak berapa ingat sangat sebab masa tu aku baru 5 tahun. hehehe.
jutaan manusia berbalutkan kain putih sebagai simbol kesucian kita ketika menghadap Allah. satu warna. satu iktikad. satu kalimah ‘Lailahailallah’ terpahad di dada setiap insan yang hadir pada waktu itu. mereka menadah tinggi tangan ke langit tanda pengharapan mereka pada tuhan yang satu.
airmata dan titis-titis jernih dari kelopak mata berguguran pabila mereka tidak dapat menahan sebak di dada. pengampunan hakiki yang mereka pohon setelah bertaubat dari segala lagha dunia. dekat. terasa dekat mereka dengan sang pencipta. tatkala sang pencipta mendengar keluh kesah dan rintihan pilu hamba-hambanya.wuquf-2008
Padang Mahsyar. perhimpunan agung seluruh umat manusia pada hari akhirat. bilangannya jauh lebih berganda-ganda daripada yang di Arafah. ada yang mati terhimpit. ada yang mati terpijak. sesungguhnya syurga menanti mereka yang dikehendakiNya. ada jugak manusia yang memang saja menunggu masa untuk dicabut nyawanya disini. mati dalam iman katanya… hanya tuhan yang tahu…
bibir tak henti-henti melaungkan talbiyah, menitipkan zikir dan wirid, memuji-muji tuhan dengan keagungan Asma wa SifatNya. masing-masing khusyuk dengan urusan peribadi mereka dengan tuhannya. seorang demi seorang mindanya melupakan urusan dunia seketika. ini masanya mereka dijemput menjadi tetamu Allah. jadi kenalah layan tuan rumah dengan penuh hormat dahaji21n respek.
sepanjang hidup mereka, tak pernah mereka rasa perasaan begini. satu perasaan yang amat sukar diungkap dengan kata-kata. kemanisan beribadat itu terasa nikmatnya. sekali seumur hidup. susah untuk merasai kali kedua.

p/s: aku dah lama x pergi Mekah. x kesahlah Haji ke Umrah ke. aku rindu… aku rindu… aku rindu menjadi tetamuMu Ya Allah… =’(

No comments:

Related Posts with Thumbnails
dah abis baca kan? dah.. sila la blah. tutup window ni kalau dah tak nak baca lagi. kalau nak baca naik atas balik. sekian. end of transmission. tuttttttt.....
back to top